Hou het leesbaar

Saturday, February 11, 2017

Je kan er niet omheen: keywords zijn noodzakelijk om teruggevonden te worden in Google. Maar zoals voor wel meer dingen geldt: ‘trop is te veel en te veel is trop’ … Zoek dus het juiste evenwicht tussen een hoge score in Google en de leesbaarheid van je content.

 

Heel soms kom je ze nog tegen, van die pagina’s vol met de naam van een stad of een resem telefoonnummers. Of, nog irritanter: een tekst boordevol keywords die de tekst quasi onleesbaar maken. Bij contentmarketinginstitute.nl vonden we daar nog een mooi voorbeeld van:

 

Voor de mooiste chesterfield banken bent u aan het goede adres bij de chesterfield banken expert van Nederland. Onze chesterfield banken worden voor u op maat gemaakt. Heeft u interesse in chesterfield banken, wacht dan niet langer en vervang uw huidige chesterfield banken met onze nieuwe chesterfield banken.

 

Allemaal ‘truken van de foor’ die ondertussen (gelukkig) meestal al wel door Google worden afgestraft.

 

 

De juiste balans

 

Om dat delicate evenwicht tussen je SERP (search engine results page – aka hoog in de zoekresultaten verschijnen) en de leesbaarheid voor je publiek te bewaren, geven we je volgende tips mee:

 

1. Gebruik het keyword waar nodig

Hier bestaan verschillende regeltjes voor, maar als je deze toepast, kom je al een heel eind verder:

 

  • 1 x in de titel
  • 1 x bovenaan je pagina
  • 2 à 3 x in je body copy
  • Geef je foto’s een naam (dus ‘Content.jpg’ en niet ‘Vis2594jum.jpg’)
  • Probeer je keyword ook in de url van je post te krijgen

 

2. Werk met synoniemen

Het voorbeeld van de chesterfield banken wordt dan:

 

Voor de mooiste chesterfield banken bent u aan goede adres bij de expert op het gebied van stijlvol meubilair van Nederland. Ons assortiment wordt voor u op maat gemaakt. Heeft u interesse in nieuwe stoelen of tafels voor in uw woonkamer? Wacht niet langer en vervang uw oude meubels met artikelen uit onze kwalitatief hoogstaande collectie.

 

Mensen zullen immers ook zoeken naar meubelen, stoelen, meubilair, …

 

3. Schrijf voor je lezer

Uiteindelijk toch nog steeds het belangrijkste: de tekst moet voor je lezer begrijpelijk zijn en aangenaam om te lezen.

 

4. Huur een professional in

De agencies van Custo staan je graag met raad en daad bij om dit delicate evenwicht te vinden!

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.