Hoya See Magazine

Friday, March 4, 2016

De optieksector in België bestaat enerzijds uit een aantal grote ketens zoals Pearle, Grand Optical of Hans Anders en anderzijds uit onafhankelijke opticiens. Waar de eerste groep opticiens gebruikmaakt van grootschalige marketingacties van de grote ketens, blijft het voor de onafhankelijke opticiens moeilijk om een plaats te vinden binnen die fel concurrerende retailsector.
In 2006 creëerde Hoya het See Magazine als marketing tool voor de zelfstandige opticien.

 


DE UITDAGING


In 2006 creëerde Hoya het See Magazine als marketing tool voor de zelfstandige opticien. Met de nieuwe slimme content marketing tool kunnen vandaag zowel Hoya alsook haar onafhankelijke opticiens zich onderscheiden. Het magazine is een kostendelende operatie tussen Hoya en haar premium klanten. See Magazine is een trendsetter binnen de sector en een knap staaltje in one-to-one personalisatie op afzender.

 

Primaire doelstellingen
(naar primaire doelgroep zelfstandige opticiens)

 

  1. Merktrouw van distributiepartners vergroten
  2. Creëren van imago van innovatieve en service-oriented onderneming : “Hoya investeert mee in uw zaak”
  3. Marketing van distributiepartners professionaliseren

 

Secundaire doelstellingen

  1. Branding naar eindklanten (consument) versterken: “Hoya glazen zijn het nec plus ultra!”
  2. Positioneren van zelfstandige opticiens als ‘best of class’

 

Primaire doelgroep voor See Magazine: topsegment en premiumklanten
= 90 verkooppunten

 

 

DE OPLOSSING

 

Het See Magazine is een gepersonaliseerd ‘eye-care’ magazine dat door optiekzaken wordt ingezet als een store traffic builder en Hoya positioneert als volwaardige partner.
Hoya ondersteunt op deze slimme manier haar klanten in hun noodzakelijke marketing en communicatie inspanningen en versterkt haar kwaliteitsimago naar eindklanten toe.

 

Kenmerken van het magazine

 

  • Kwaliteitsvolle content: Lifestyle content gecombineerd met artikels en informatie over de kwaliteitsvolle glazen en service van Hoya (=premium positionering).
  • Personalisatie op maat: In 2015 werden 68 versies van het magazine verdeeld, allemaal aangepast aan de wensen van de deelnemende opticien (verschillende covers en variabele pagina’s mogelijk). De opticien kan op elke pagina voorkomen met foto of quote van hem of van zijn zaak.
  • Best of class: alle handige en deskundige tips worden in het magazine verwoord door de deelnemende opticien – met naam, portret en logo. Hierdoor onderstreept het See Magazine de meerwaarde van de zelfstandige opticien naar zijn eindklanten toe.
  • Door een handige content mix waarin naast lifestyle ook ruimte is voor de kwaliteitsvolle Hoya producten – wordt ook de branding van Hoya naar de eindklanten toe versterkt.
  • Win-Win voor Hoya en haar topklanten, want beiden worden als ‘best of class’ gepositioneerd.
  • Store traffic builder: het See Magazine bevat ook acties en een jaarlijkse klantenwedstrijd die extra traffic naar het verkooppunt stimuleren. In het winkelpunt zorgen speciale displays en ander POS-materiaal voor extra versterking van de lopende acties.

 

 

Het magazine wordt ook bewust verdeeld in de herfst omdat dit commercieel gezien het gunstigste moment is voor de deelnemende opticiens.

 

 

HET RESULTAAT

 

In 2015 namen meer dan 65 premium klanten deel en werden er evenveel gepersonaliseerde versies van het See Magazine gemaakt en bedeeld op een totaal oplage van meer dan 750.000. ex.

 

Het aantal deelnemende opticiens
lag 36% boven target!

 

= 75% van de target doelgroep tekent in!

= 87% van de deelnemende opticiens in 2014 waren overtuigd van het succes en deden opnieuw mee in 2015 (loyaliteitsfactor ++)

 

meer dan 750.000 ex. oplage was
52% boven target

 

 

  • Adverteerder: Hoya Lens Belgium (Hoya) is een toonaangevende marktleider in de optische markt. Dagelijks levert Hoya brillenglazen aan opticiens in België en Luxemburg. Het marktaandeel van Hoya situeert zicht rond 33% met als belangrijke andere spelers Essilor en in mindere mate, BBGR, Rodenstock en Zeiss.
  • Agency: Propaganda

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.