Juryvoorzitters verklappen: "BOCA is als een ‘badge of honour'"

Wednesday, June 9, 2021

Jasper van Zandbeek en Bert van Loon. De twee voorzitters van de BOCA-jury’s dit jaar. We vroegen hen wat een BOCA winnen betekent, maar vooral waarnaar ze in de inzendingen op zoek zijn.

Toeval is het niet. De twee juryvoorzitters van de BOCA dit jaar komen allebei uit Nederland. De ene is eigenaar van het bureau Zandbeek, de andere is een van de twee drijvende krachten achter Content Marketing Fast Forward. Omdat Nederland toch net dat tikkeltje verder staat in ons vak, zijn ze allebei uitstekend geplaatst om het Belgische werk te beoordelen, van Zandbeek voor wat betreft de Strategy en Distribution Awards, van Loon voor wat betreft de Craftsmanship Awards.

Allebei hebben ze al meerdere jaren ervaring in de BOCA-jury. Ze kunnen dus prima oordelen wat een merk of bureau te winnen heeft bij deelname. “Het vakgebied content marketing heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt in België”, vertelt Jasper van Zandbeek. “Dat heeft geleid tot toonaangevend, fris werk en fraaie vakliteratuur zoals ‘Dit is content marketing’, waarin deze ontwikkeling minutieus in kaart is gebracht. Maar als opdrachtgever of bureau telt gisteren niet. Je wilt weten of je ook bij de toekomstige winnaars hoort. Daarom doe je mee aan de BOCA!” 

Zijn collega van Loon voegt toe: “Met de BOCA leg je je prestaties voor aan het meest kritische publiek: een kritische jury van vakgenoten met een brede ervaring, die regelmatig het beste talent selecteren en aan het werk zetten om hun uitdagingen te verwezenlijken. Daar is moed en zelfvertrouwen voor nodig! De beloning is uiteraard evenredig. Erkenning door het winnen van een BOCA bevestigt de kwaliteit van je vakprestatie publiekelijk onomstotelijk, voor opdrachtgevers, vakgenoten, én voor craftsmanship-talent dat nu of in de toekomst voor je merk of bureau aan de slag gaat. Deze ‘badge of honour’ schept natuurlijk ook verwachtingen. Eenmaal een BOCA gewonnen ligt de lat voor volgende uitdagingen ook direct hoger. En daar is iedereen, de klant, de creatives, én het vak als geheel bij gebaat om samen nog beter te worden in dit mooie vak.”

Durf en waarom

Juryvoorzitters leggen natuurlijk ook hun eigen accenten. Zaken die ze willen benadrukken in het palmares. “Behalve het belang van een oersterke strategie hoop ik dit jaar cases te ontdekken die laten zien hoe content marketing doorslaggevend en onmisbaar is bij het bouwen van een eigentijds merk”, verwoordt Jasper van Zandbeek zijn focus. Bij Bert van Loon springen twee woorden eruit: durf en waarom: “Aan de craftsmanship-zijde is bravoure en kloekmoedigheid nodig om niet gemakzuchtig de gebaande paden te betreden. Dat vraagt durf van de content creators, en zij moeten die durf vaak veilig door een mijnenveld aan beslislagen naar realisatie navigeren: neemt de account manager de durf over om een gewaagd idee of concept met overtuiging bij de klant te presenteren? Durft de opdrachtgever het zelf en in zijn organisatie door te zetten?” 

Hij gaat verder: “Die durf is echter niet louter een shockerende of originele creatie. De vraag is altijd ‘waarom’ dit idee en geen ander.  Wat gebeurt er door deze creatie in het brein of hart van het publiek om het gewenste doel te bereiken? Wat is de mechaniek die aan het werk is gezet? Natuurlijk is dit lang niet altijd volledig te uit te leggen, noch vooraf helemaal te voorspellen. Maar in grote lijnen moet er een helder verhaal zijn waarom creatieve keuzes zijn gemaakt, en welke specifieke inzichten gebruikt zijn om tot creatie en keuzes te komen.”

Innovatie vs. vintage

Uiteraard is innovatie een belangrijke component bij de jurering. Daar zijn beide juryvoorzitters het over eens. Bert van Loon: “Op het vlak van vernieuwing ben ik onder meer benieuwd in welke mate data en techniek, zoals AI, een plaats in het proces aan het verwerven is of niet. Welke cases zijn succesvol in de voorhoede om hun creatieproces datagestuurd te maken of met data personaliseren? Maar, belangrijk is dat we zeker niet alleen naar vernieuwing kijken. Ik hoop dat we ook nieuwe klassiekers gaan zien die tonen dat ‘vintage’ ambacht ook in de roaring 20’s van deze eeuw zijn plaats verdient.”

Jasper van Zandbeek besluit: “Lef en experiment worden altijd extra gewaardeerd. Maar dat betekent niet (alleen) dat we zoeken naar cases met een zware technologische component. Het gaat ons vooral om relevante vernieuwing. Dus innovaties die onderscheidend én aantoonbaar effectief zijn voor een merk.”

Uitkijken naar boeiende jurydiscussies wordt dat…

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.