Mobiele lezer bijbenen? Vóór zijn, gvd!

Sunday, July 12, 2015

Steeds vaker lezen mensen op hun smartphone of tablet. Met deze tips been je die mobiele lezer niet bij, maar ben je hem vóór.

Maak je contentstrategie mobile-proof in 6 stappen

Mensen lezen vaker op hun tablet of smartphone, en niet alleen onderweg. Uit een recente studie blijkt dat 77% van de zoekopdrachten via mobiele toestellen op het werk of thuis gebeurt, plaatsen waar een pc evengoed ter beschikking staat
(Mobile Search Moments Study, Google/Nielsen, 2013).

In oktober 2013 bracht Google – jawel, die weer – een nieuw algoritme uit: Hummingbird (kolibri). Dat algoritme houdt niet alleen rekening met keywords, ‘likes’ en ‘sharability’ van content, maar ook met de betekenis van woorden en gesproken zoekopdrachten. Door die kleine vogel wint mobiel niet alleen aan belang. Sterker nog, mobiel wordt vanzelfsprekend.

Hoe zit het met de context van jouw ontvanger? Blijkt mobiel daar belangrijker in te worden, dan kun je met deze 6 tips je contentstrategie mobile-proof maken.

1. Ken de gewoontenvan je mobiele lezer

  • Hoe vaak komt hij naar je website met een mobiel toestel?
  • Gebeurt dat via een smartphone of tablet?
  • Wat doet hij op je website? Is dat anders dan via de desktop?
  • Voor welke content kiest hij? Voor welk onderwerp, welke format?
  • Hoe groot is zijn aandachtsboog?
  • Geeft hij de voorkeur aan visuele content of aan tekst?
  • Gaat hij naar andere sites of social media?

2. Vertrek vanuit mobiel, ook voor tekst

De shift naar mobiel zien we tot hiertoe vooralsnog in het design. Sommige organisaties opteren voor een aparte mobiele site, andere schalen hun desktop-versie naar mobiele toestellen of maken hun website aan de hand van responsive design gebruiks-vriende-lijker en makke-lijker te ‘tappen’ op een touch screen.

Ook contentcreatie gaat dezelfde weg op en moet, indien relevant, vertrekken van het kleinste scherm.

3. Teksten: lang én kort

Tot op heden scoort vooral originele, diepgaande content goed in zoek-machines. Alleen, is dat makkelijk verteerbaar op een smartphone? De insteek en structuur van content hangt af van de context. Misschien splits je een lang artikel voor smartphone best op, maar werkt een uitgebreide 10-stappenhandleiding wel perfect als je bv. een kast ineen moet steken. Vandaar het belang van punt 1.

4. Titel: actiegericht, beeldrijk, emotioneel

Een goede titel prikkelt je lezer, grijpt hem bij zijn nekvel via de tekst en zet aan tot actie. Dat is gewoon puike copywriting. Schrijf je voor een mobiele lezer, dan wordt die uitdaging net iets groter. Je lezer moet onmiddellijk zien wat het opbrengt voor hem. Nu. Bewijs in de hand! Ook beeld en emotie worden belangrijker om de aandacht te krijgen en tot actie aan te zetten.

5. Plaatsgebonden content

Uit het eerder aangehaalde Google-Nielsen-onderzoek blijkt dat 40% van de mobiele zoekopdrachten met een lokale bedoeling gebeurt. Locatie-gebonden content wordt dan ook belangrijker.

6. Videomarketing

Mobiel en video gaan hand in hand. Maar liefst 28% van de online bezoekers bekijken ten minste eenmaal per dag een video op hun mobiel toestel (Global Report: Multi-Screen Media Usage, Nielsen, 2012). Nieuwe videoformats spelen in op die trend, zoals de korte video’s op Vine en Instagram, en zorgen ervoor dat videomarketing een eigen leven gaat leiden.

Sabine Rosseel
Project Manager Decom

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.