Het postgraduaat Content Marketing bij AP Hogeschool heeft z’n derde editie achter de rug. Dat vierde het met een netwerkevent, waarop wij terug- en vooruitblikten met de oprichtster en een ex-student. Custo ondersteunt deze opleiding immers met een groot hart.
Dinsdag 7 juni. Op de grens tussen het Zuid en de Modewijk in Antwerpen vindt in de gezellige eventlocatie Moon de alumni-avond van het postgraduaat Content Marketing bij AP Hogeschool – beter bekend als Content Rules?! – plaats. Meteen een avond waarop drie ‘jaargangen’ studenten aanwezig zijn.
Oprichtster en (samen met Frederik Picard) drijvende kracht achter het postgraduaat Chris Van Gils blikt erg tevreden terug: “Drie jaar na elkaar een topselectie van studenten aan een topselectie van lectoren en agencies kunnen koppelen met top-cases als eindresultaat, was een hele fijne ervaring.”
Opleiding content marketing = netwerk content marketing
Als grootste onderscheidend element verwijst Chris Van Gils naar het totaalplaatje: “We zijn meer dan een opleiding. We brengen onze studenten kennis en inzicht bij, maar ze zetten samen met ons ook grote stappen door een heel jaar aan hun case te werken, samen met ons als coaches maar ook in interactie met de gastlectoren en de agencies en vooral ook met elkaar. De opleiding is ook een netwerk: mensen van verschillende leeftijden, achtergronden, interesses komen letterlijk samen in het vakdomein content marketing.”
Dat was ook meteen de reden om deze avond op te zetten: gelijkgestemden met verschillende achtergronden samen te brengen. Een van de deelnemers is Sam Asaert, die het postgraduaat content marketing vorig jaar volgde. “Ik ben actief in de internationale danswereld als filmmaker en fotograaf en wilde mezelf via online platformen wat meer op de kaart zetten bij choreografen, dansers, de artistieke leiding en marketingverantwoordelijken”, doet hij z’n verhaal. “Ik voelde dat ik bepaalde tools niet onder de knie had om op een professionele manier naar de markt te stappen.”
Van content marketing voor zichzelf naar content marketing voor opdrachtgevers
Een jaar na z’n afstuderen is daar alvast verandering in gekomen. In zoverre dat Sam Asaert met een luxeprobleem zit. Hij heeft in deze periode niet noodzakelijk aan z’n personal branding gewerkt, wel vooral dansgezelschappen geholpen met hun content marketing. “Zo kwam de Koninklijke Balletschool van Antwerpen naar mij met de vraag om een nieuwe promofilm te maken. Dankzij de opleiding kon ik hen voorzien van om te kiezen voor een volledig contentplan met een catalogus aan foto’s, headshots van de medewerkers, content atomisatie, … én een promofilm. Dat was me twee jaar geleden niet gelukt.”
Motivatie kan heel divers zijn
Het parcours van Sam Asaert is voor Chris Van Gils een mooi voorbeeld van waartoe het postgraduaat kan leiden. “Intussen weten we ook beter welke studenten we zoeken en voor welke studenten onze opleiding echt een meerwaarde is”, zegt ze.
De motivatie om dit postgraduaat te volgen kan volgens de oprichtster zeer divers zijn: “Het kan gaan om pas afgestudeerden die nog een vervolgopleiding willen volgen in content marketing, omdat ze goed weten dat dit vakgebied toekomst biedt, maar evengoed zijn het ondernemers of creatieven die content marketing willen inzetten voor hun eigen business of medewerkers van grotere bedrijven, KMO’s of overheden die contentmarketingskills en -inzicht nodig hebben in hun dagelijks functioneren.”
Sustainable content
Wie geïnteresseerd is om deel uit te maken van de vierde lichting studenten mag zich alvast verwachten aan eenzelfde curriculum, maar nog wat meer verfijnd. “Op basis van onze interne evaluaties en de feedback van studenten, onze partner-agencies en lectoren nemen we na elke editie de tijd om bij te sturen”, klinkt het bij Chris Van Gils. “Wat kan beter? Waar moeten we aanvullen omdat er nieuwe uitdagingen zijn? De snelle evolutie van dit vakgebied verplicht ons tot continue bijsturing en innovatie. Wat we voor volgende editie zeker al meenemen is een focus op sustainable content: dat aspect wordt belangrijker dan ooit.”