We stellen ons de vraag of het meest schokkende cijfer nu 42 of 73% is. We hebben het over enerzijds de groei van content marketing in de twee volgende jaren, en anderzijds over de groei die de sector de afgelopen twee jaar kende.
De cijfers komen uit een studie van de Association of National Advertisers (zeg maar de UBA van de VS) en The Content Council (zeg maar de Custo van de VS en Canada). Zij vroegen marketeers naar het inzetten van content marketing. Daaruit blijkt dat de uitgaven de afgelopen twee jaar met maar liefst 73% gestegen zijn in de VS. Daarnaast valt vooral het ‘commitment’ van de adverteerders op. Dat verdubbelde (versus de vorige studie twee jaar eerder) van 26 naar 52%. Volgens de respondenten ging 18% van hun marketingbudget naar content marketing.
Voor de periode 2020-2021 verwachten de Amerikaanse marketeers een verdere groei van de budgetten van dit segment. Ze gaan uit van een vooruitgang met 42%, al moeten we dit cijfer met een korrel zout nemen. De input werd immers eind 2019 (voor de coronapandemie dus) vergaard.
Dit betekent echter niet noodzakelijk dat de toename minder zou zijn of er helemaal niet zou zijn. Tijdens de afgelopen maanden merkten we – zowel in de VS, Europa als in eigen land – een stijgende inzet van deze techniek. Misschien loopt de toename dus nog verder op… Binnen twee jaar – wanneer de ANA de resultaten van zijn volgende studie publiceert – weten we meer.
Benieuw naar het volledige rapport? Download het