Schokkende cijfers: 80%

Wednesday, March 3, 2021

Zullen smartspeakers je contentmarketingaanpak helemaal overhoopgooien? Sommigen geloven er heilig in, anderen zijn sceptisch. Een studie in het Verenigd Koninkrijk geeft de ‘believers’ het nodige voer. Zo geeft 80% van de gebruikers van smartspeakers aan op zoek te gaan naar informatie over producten en diensten.

Het zou een fundamentele shift in de consumptie van media (en zo ook van content marketing) kunnen betekenen. Als voice search doorbreekt komt het er niet meer op aan om op de eerste resultatenpagina van Google te belanden… Dan telt nog meer één plek: de eerste (‘position zero’ in het jargon). Enkel dat ‘antwoord’ zal je smartspeaker je communiceren. 

Uit een studie uit het Verenigd Koninkrijk (vaak toch een realistischere barometer dan info uit de Verenigde Staten) blijkt dat gebruikers het toestel alvast gebruiken in hun zoektocht naar productinformatie. 80% gaat via zijn smartspeaker op zoek naar product- of dienstinformatie, 70% vraagt naar specifieke merken en bedrijven en 40% koopt producten aan via voice. Vooral de sectoren fitness, gezondheid, retail, reizen, eten en drinken scoren goed.

Naar verluidt zou de penetratie van de toestellen de komende jaren razendsnel gaan om in 2023 (en dat is maar twee jaar ver) uit te komen op 8 miljard.   

Bekijk het volledige onderzoek 

Lees een uitgebreide analyse 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.