Nu Clubhouse er is, lijken alle sociale media in een klap te hebben afgedaan. Maar niets is natuurlijk minder waar. Zo bewijst ook de jaarlijkse B2C Benchmark van het Content Marketing Institute.
Al enkele jaren hebben marketinggoeroe’s het over het einde van Facebook als communicatiekanaal voor merken. Daar is alvast in content marketing niets van te merken.
Uit de B2C Content Marketing Benchmark 2021, een onderzoek dat het Content Marketing Institute jaarlijks voert, blijkt dat 72% van de Amerikaanse content marketeers in B2C in 2020 paid social gebruikten (versus 85% het jaar ervoor!). Van die content marketeers koos maar liefst 94% voor Facebook, 58% voor Instagram en 33% voor YouTube.
Ook als organische kanaal blijft Facebook erbovenuit springen. 97% van de content marketeers die social media inzetten voor organic reach gebruikten daar (minstens) Facebook voor. Al moeten we hier wel meegeven dat Instagram en YouTube sterk komen opzetten. De eerste stijgt van 74 naar 81%, de tweede van 62 naar 72%.
Social media blijven trouwens het meest gebruikte kanaal om content te verspreiden, nog voor de eigen website, blog of e-mail.