Vernieuwd ledenblad Touring levert 12 % meer lezers op

Thursday, October 29, 2015

Met haar  vernieuwde ledenblad  profileert Touring zich als mobiliteitsoplosser. Die nieuwe positionering, verpakt in een nieuwe bladstrategie, levert het magazine na amper een jaar al meteen 12% meer lezers op.

 

 

Imago en retentie voor de grootste mobiliteitsorganisatie van België

 

Van louter pechverhelper naar een heuse mobiliteitsoplosser evolueren: zo luidde een goed jaar geleden de ambitie van Touring. Binnen de bestaande contentkanalen moest het ledenblad - het toenmalige Touring Explorer - het eerste en grootste uithangbord worden van deze nieuwe positionering. “Verder moest het vernieuwde ledenblad Touring de 21e eeuw binnenloodsen: jongere lezers verleiden, zonder de bestaande (wat oudere) af te afschrikken,” zegt hoofdredacteur Jo Verluyten. Loyalty en retentie dus, al moesten sterke CIM-lezersbereikcijfers ook de markt van adverteerders meer bekoren.


Hoezo, een contentsweetspot?

 

Touring nam het Antwerpse Headline Publishing onder de arm om het blad te dynamiseren en in lijn te brengen met de nieuwe positionering (ontwikkeld door TBWA, het moederbureau van Headline). Headline Publishing tekende zo voor een nieuwe bladslogan en ‘contentsweetspot’: het kruispunt tussen de verwachtingen van de klant en die van de lezer. Het bureau herbekeek naast de inhoud ook meteen de look en feel van het blad.

 

Nieuw: mobiliteit, expertise en clubgevoel

 

Niet toevallig brengen mobiliteit, experts en een clubmember-gevoel de nieuwe  slogan “Beweeg mee met de grootste mobiliteitsclub van België tot leven. Zo geeft het nieuwe blad – dat voortaan rechttoe rechtaan Touring Magazine heet -  antwoord op mobiliteitsvraagstukken (autodelen, jongeren achter het stuur), onderzoekt het de mobiliteit in grootsteden in de zogenaamde stadsrapporten en biedt het praktische aankoopgidsen (e-bike, kinderzitjes, GPS-systemen, motorkledij).

 

 

Een andere nieuwigheid: journalisten worden heuse experten en lezers worden op hun beurt journalisten. Ze nemen deel nemen aan reisrepo’s, delen insider tips om een stad te ontdekken en geven hun mening over mobiliteitskwesties. Resultaat: het magazine is meer dan ooit een ledenblad.

 

 

 

Voorsprong op de concurrentie

 

Een jaar na de lancering van het nieuwe Touring Magazine levert onafhankelijk onderzoek indrukwekkende cijfers op. Een kwantitatieve studie, uitgevoerd door Results IMS, wijst uit dat Touring haar claim (mobiliteitsoplosser worden) hard maakt: 84% van de lezers ziet Touring als een catalysator voor betere mobiliteitsoplossingen; 85% van de lezers vindt de artikels rond mobiliteit goed tot zeer goed en 81% vindt in het blad tastbare, bruikbare informatie hieromtrent. Het blad illustreert dat Touring daadwerkelijk bekommerd is om haar leden, menen vier op vijf lezers. Zowat een derde leest het blad overigens langer dan een uur – ook beduidend meer dan een jaar voordien.

 

Zo mogelijk nog positiever zijn de meest recente CIM-cijfers. “Ze bewijzen dat het blad  één jaar na de vernieuwing bijna 12% meer lezers heeft. Een onverhoopt positief resultaat als je rekening houdt met de verlaagde frequentie,” stelt een tevreden hoofdredacteur Jo Verluyten. 

 

 

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.