Geen enkel bedrijf of merk dat niet graag meer traffic naar de website wil lokken om die leads vervolgens succesvol naar sales om te zetten. Met een blog bereik je niet alleen deze doelstellingen, meer nog – een goede post zorgt voor een stevig long-taileffect.
Denk je, als drukbezette B2B-marketeer: “Bloggen? Heb ik geen tijd of budget voor.”? Dan moet je zeker even deze cijfers bekijken:
- Bedrijven met actieve blogs genereren 55 % meer site visits (Click here to tweet this )
- Bloggende bedrijven krijgen 97 % meer links naar hun website (Click here to tweet this )
- Dankzij een blog worden hun pagina’s 434 % vaker geïndexeerd (Click here to tweet this )
- Bedrijven die bloggen genereren tot 67 % meer leads (Click here to tweet this )
- Een inbound marketingtechniek als bloggen genereren leads die gemiddeld 62 % minder kosten dan de klassieke outboundtechnieken (Click here to tweet this )
- 61 % van de consumenten overweegt sneller om te kopen bij een website met originele content (Click here to tweet this )
- 52 % van de consumenten koopt na het lezen van een blog (Click here to tweet this )
Indrukwekkende cijfers. Maar wat verklaart de efficiëntie van een blog om van traffic over lead tot sales te geraken? Deze post van Corey Wainwright bij Hubspot gaat dieper in op die vraag, maar we geven je hier alvast de belangrijkste antwoorden mee.
Meer traffic naar je website
Elke blogpost die je schrijft, zocht voor een extra pagina op jouw site die geïndexeerd kan worden door een zoekmachine. Want, wees eerlijk: de meeste pagina’s op je website moeten maar zelden up-to-date worden gebracht (of zoals Corey stelt: “How often can you really update an About-page?”). En hoe meer pagina’s geïndexeerd worden, hoe groter de kans dat je bovenaan de search results terecht komt. Bloggen is dus prima voor je SEO en SERP (serach engine page result).
“ Bloggen zorgt voor meer te indexeren pagina’s en bevordert zo je SEO en SERP.
Een andere sterke drive-to-website is natuurlijk social media. Het voordeel van bloggen is dat je niet langer in het wilde weg wat oneliners of call-to-actions op je social media moet posten, maar dat je ook regelmatig één van je blogposts kan delen. Op die manier kan je trouwens ook mensen naar je website brengen die die voordien nooit hadden bezocht.
Samenvattend:
“ Blogging helps drive new traffic to your website and works closely with search engines and social media to do that.
Van traffic naar leads
Niet alleen zorgt een blogpost voor een extra te indexeren pagina, elke post geeft je ook de kans om nieuwe leads te genereren. Hoe? Door eenvoudigweg elke post af te sluiten met een goede call-to-action.
Voor B2B marketing kan je bijvoorbeeld werken met gratis whitepapers, webinars of trials - het belangrijkste is dat je iets aanbiedt waarvoor de bezoeker graag zijn/haar gegevens in ruil wil geven. Als dat lukt, heb je je nieuwe lead binnen.
En uiteindelijk naar sales
Regelmatig bloggen helpt je ook om jezelf als een autoriteit in een bepaald gebied te positioneren. Klinkt wat ‘fluffy’? Toch biedt een goeie blog een aantal mogelijkheden om sales te versterken:
- Als je regelmatig relevante en juiste informatie blogt, zullen mensen sneller in het sales proces meestappen omdat je hen al eerder geholpen hebt.
- Omdat ze regelmatig je blog lezen, hebben ze ook het gevoel dat ze je al een beetje kennen, wat beter werkt dan kopen bij een onbekende.
- Ook jouw salesmensen kunnen naar de blog teruggrijpen als hen een vraag wordt gesteld. Concreet: ze kunnen een lead bijvoorbeeld naar je blog doorverwijzen voor een uitgebreid technisch antwoord of om bijvoorbeeld documentatie te downloaden.
Mooi extraatje
Wat bloggen ook bijzonder interessant maakt, is dat je post lang kan blijven meegaan. Eerder dan één korte post op social media, blijft je blogpost in de search engines verschijnen. Op die manier kan je content ook de volgende maanden en zelfs jaren helpen om leads te verzamelen.
Deze grafiek van Hubspot toont mooi aan hoe lang een blogpost voor verdere contacten kan zorgen:
Overtuigd?
De Custo agencies helpen je graag mee om een strategie voor je blog op te zetten en je regelmatig van de nodige content te voorzien. Content die je merk of bedrijf helpt om van traffic over leads tot sales te geraken.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op hubspot.com en werd geschreven door Corey Wainwright.