Waar lig je als Belgische contentmarketeer van wakker?
Ik ben actief in B2B, dus misschien zijn mijn issues anders dan die van B2C-marketeers. Ten eerste merk ik een uitdaging om je content goed te verspreiden en met die distributie bereik te halen. Ten tweede zorgt contentcreatie soms voor challenges en ten derde blijft de valorisatie van wat je doet een eeuwig aandachtspunt.
Wat is je grootste bezorgdheid rond distributie bij content marketing in B2B?
Op het vlak van distributie gebeurt er veel en gaat het snel. Dat zie ik duidelijk als de grootste uitdaging. Welke kanalen zet je in om efficiëntie te halen? Zo is er bijvoorbeeld de snelle shift van Facebook naar andere sociale media. De eyeballs zitten tegenwoordig duidelijk meer op TikTok, maar in B2B is dat een moeilijk kanaal. Je moet authentiek en vlot zijn, je moet video’s posten, je moet constant aanwezig zijn, … Als je beperkte middelen hebt, is het niet steeds eenvoudig om daaraan te beantwoorden. SD Worx zal vaak afwachten of de hype meer wordt dan een hype, maar zo mis je natuurlijk kansen tot connectie met je doelgroep, zeker met de jongere generatie.
Daarnaast zorgen nieuwsbrieven ook voor uitdagingen. Wat mag je nog van de verschillende regelgevingen? Welke newsletters laten e-mail clients als Gmail door en welke niet?
Gelukkig zijn er nog stabiele kanalen zoals LinkedIn. Relevante content vindt er automatisch z’n weg. En de eigen kanalen blijven het allerbelangrijkst. Onze eigen database en eigen contenthub zijn en blijven de basis, maar we hebben natuurlijk andere kanalen nodig om er nieuwe mensen naartoe te leiden.
Waarom is B2B-contentcreatie een uitdaging?
Contentcreatie zit voor alle duidelijkheid niet in het vinden van geschikte onderwerpen of manieren om die onderwerpen tot leven te brengen. Bij SD Worx zitten we op een berg content en is het moeilijke eerder de juiste keuzes maken.
Ik stel me wel vragen over het gemak om ChatGPT en andere AI-tools in te zetten in contentcreatie. De output is tot op een zeker niveau zeer degelijk. We gaan er dus voor moeten zorgen dat we het onderscheid blijven maken. Human created content zal nog belangrijker worden, misschien moeten we het binnenkort zelfs als een label zien. Daarom werken we al lang met onze eigen interne experts en met customer stories.
Deze evolutie zal er ook voor zorgen dat generieke content niet meer nodig is. Daar zullen robots voor zorgen…
Waarom is de valorisatie en het meten van je inspanningen een eeuwig aandachtspunt?
De uitdaging op vlak van valorisatie is dubbel. Enerzijds gaat het om het selecteren van de juiste KPI’s, anderzijds om de juiste tools en dashboards en om hoe je ze nuttig gebruikt. Bij SD Worx werken we op awareness en op lead generation. Deze twee doelstelligen vragen aparte KPI-sets. Zeker op het vlak van lead generation hebben we al een enorme evolutie doorgemaakt. Het zit onder andere mee in management reporting. Maar nog te vaak vervallen we in een focus op contentcreatie en kijken we te weinig wat het oplevert, hoe we dieper in de funnel kunnen gaan, … We willen onze manier van meten verbeteren, maar moeten er tegelijkertijd ook voor waken dat er voldoende focus is.
Hoe passen deze uitdagingen in jouw toekomstbeeld van content marketing?
Content marketing wérkt in de B2B wereld waarin ik actief ben. Ik wil er natuurlijk alles aan doen opdat het zou blijven werken. Content marketing is een enorm belangrijke factor als het om trust gaat. Het is een manier om je te onderscheiden, om geloofwaardigheid op te bouwen. Dat element wil ik versterken en daarom is het opbouwen van een bereik zo cruciaal.