Het is logisch en het is ook het business model van elk sociaal medium: ook TikTok zette eerst volop in op het vergroten van het bereik en probeert dat bereik nu te gelde te maken door adverteerders bij zijn platform te betrekken. Ook in België is inmiddels een salesteam actief. Vraag is wel hoe belangrijk de lokale markt is. Getuige de mails die we vruchteloos naar de pers- en PR-verantwoordelijke in Parijs stuurden…
Net als andere sociale media heeft TikTok intussen internationaal een platform uitgerold. Op TikTok for Business, kan je als merk zelf campagnes opzetten. Met de hulp van tools als Vimeo en Canva kan je zelfs op basis van templates je eigen merkenvideo’s maken. Zonder ook maar een seconde eigen materiaal te shooten dus.
Van ads tot face filters
De voordelen van het platform zijn natuurlijk duidelijk. Het biedt je als merk de kans een zeer jonge doelgroep te bereiken (“Iedereen zit hier. Gen X, Gen Z, Millennials en Babyboomers”, verwoordt TikTok het zelf) en je kan om met een combinatie van beeld, geluid en animaties je publiek te overtuigen. Stuk voor stuk manieren die heel impactvol zijn. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om binnen te dringen in de leefwereld van je jongste consumenten en te leren hoe zij communiceren. Bovendien is het een publiek dat heel geregeld zijn account checkt. Volgens cijfers van Statista gebruikt de gemiddelde TikTokker het kanaal maar liefst 858 minuten per maand.
TikTok for Business laat je ook toe om – net als Snapchat – face filters en ‘lenses’ toe te voegen. Die kunnen TikTokkers aan hun eigen content toevoegen. Maar liefst 64% heeft dat volgens het sociaal medium al gedaan. Het paradepaardje van het Chinese ByteDance biedt dus voor elke adverteerder de nodige creatieve insteken.
Beter samenwerkingen opzetten?
De vraag is natuurlijk in hoeverre je als merk moet meestappen in deze advertentiemogelijkheden… en of het überhaupt de beste manier is. De absolute sterren van het sociaal kanaal zijn natuurlijk de TikTok-creators. Misschien is het handiger om hen te betalen om jouw merk op hun kanalen bekend te maken, op een manier die volledig past bij de TikTokker in kwestie en bij het medium… Dat is althans wat de meeste merken die in België TikTok inzetten tot nu toe probeerden.
Nog een extra argument om het zo aan te pakken? TikTok beweert dat het content als allerbelangrijkste criterium in zijn algoritme gebruikt. De meest originele en beste content zal dus het meest aantal mensen bereiken. Bovendien ligt de engagement rate op het kanaal bijzonder hoog in vergelijking met andere social media. In 2021 bedroeg die volgens MarketingCharts gemiddeld 5,95%. De eerstvolgende in het rijtje was Instagram met 0,83%. Facebook (0,13%) en Twitter (0,05%) volgen nog veel verder. Investeren in samenwerkingen en misschien zelfs in je eigen content kan dus lonen.