Dé case! Een andere term hebben we er niet voor. Hét voorbeeld van de moderne contentmarketing is zonder twijfel Red Bull. De producent van energiedrankjes mikt sinds zijn lancering niet enkel op traditionele advertenties om zijn merk in de markt te zetten. Het linkte zich al snel aan extreme sporten om het merk te laten aansluiten bij een levensstijl.
Het meest spraakmakende project was ongetwijfeld Red Bull Stratos, waarbij parachutespringer Felix Baumgartner de hoogste sprong ooit maakte. Hij werd in 2012 live door miljoenen mensen gevolgd op redbull.com en op een van de talrijke tv-zenders wereldwijd.
Winstgevend
Red Bull haalt alles uit de kast om zijn greep op extreme sporten te vergroten. Zo heeft het een eigen uitgeverij (Red Bull Media House) die bijna tweehonderd medewerkers telt. Hun taak? Eigen content rond extreme sporten maken.
De uitgeverij is rendabel omdat ze de content (o.a. tv-programma’s en documentaires) aan andere uitgevers en broadcasters verkoopt. Daarnaast heeft Red Bull een eigen magazine waarvoor abonnees betalen, met een oplage van 5 miljoen exemplaren.
In totaal was het bedrijf in 2019 goed voor een omzet van meer dan 500 miljoen dollar, een niet onaanzienlijk deel van de 6 miljard dollar die Red Bull in z’n geheel haalde. Of zoals de oprichter van Red Bull het ooit mooi samenvatte: “Red Bull is een mediabedrijf dat toevallig energiedrankjes verkoopt.”