Doelstellingen
Als onderdeel van de nieuwe Carrefour-strategie Act for Food, waarbij Carrefour inzet op voedseltransitie en beter eten, werd ook het magazine Simply you onder de loep genomen. De vraag van Carrefour was dan ook: “Hoe kan een contentmarketingstrategie ervoor zorgen dat onze Act for Food-strategie naar onze klanten wordt vertaald?”
Aanpak
Niet alleen het magazine kreeg een nieuw concept. Het ecosysteem Propaganda-WAD-BeContent bedacht voor Carrefour een ‘customer oriented platform’ met in de hoofdrol de #foodacters, ofwel iedereen die ook graag beter wil eten (klanten, medewerkers, leveranciers en producenten).
Na 10 jaar werd Carrefour Food Magazine geboren als onderdeel van het contentplatform bestaande uit een site, nieuwsbrieven, sociale media, gidsen, … Het magazine is zowel qua inhoudelijk als visueel concept volledig nieuw en ook het formaat en de papierkeuze is aangepast.
Het eerste nummer lag in september 2020 in de winkels, met een oplage van 550.000 exemplaren. Centraal staat sindsdien de vraag ‘Wat eten we vandaag?’. Het platform wil inspireren, voor elke dag en voor iedereen. Daarnaast brengt het ook inspiratie voor speciale gelegenheden en kan je de verhalen van foodacters lezen.
Resultaten
De nieuwe aanpak van Carrefour werpt duidelijk zijn vruchten af. Dat blijkt uit het Custometer-onderzoek dat InSites Consulting uitvoerde. Carrefour Food Magazine behaalt immers een algemene appreciatiescore van 8,4 op 10, meer dan de B2C benchmark.
86% van de respondenten leest drie vierde tot het volledige magazine. Dat heeft een sterke bijhoudfunctie: 56% bewaart het magazine om zich later te laten inspireren, beduidend meer dan de benchmark. 41% scheurt 1 of meer pagina’s uit om later te gebruiken.
En wat misschien nog het best aangeeft dat Carrefour Food Magazine in zijn missie slaagt: 95% van de lezers staan positief tegenover het merk Carrefour.