Welke content creator valt jou op?
Ik ben grote fan van Ben Thompson. Hij is de pionier van de ‘subscription newsletter’, een betalende nieuwsbrief die je om de zoveel tijd in je mailbox krijgt. Het gaat zelfs zover dat de ontwikkelaars van Substack, een tool om betalende nieuwsbrieven te beheren, openlijk zeggen dat Thompson hun inspiratiebron geweest is. Naast zijn nieuwsbrieven heeft hij trouwens ook twee podcasts (Exponent en Dithering) en enkele actieve Twitter-accounts.
Wat vind je zo bijzonder aan Ben?
Ben Thompson is het meest bekend van Stratechery. Daarin fileert hij de actualiteit in IT en technologie. Hij heeft het daarbij niet enkel over de laatste acquisities, maar vooral over het kader waarin de evoluties plaatsvinden en de businessstrategische analyse. Hij zoekt het antwoord op de waarom-vraag.
Bij com&co werk ik op nogal wat IT-klanten. Het is een wereld die ik van dichtbij probeer te volgen en te begrijpen. Stratechery is daarbij voor mij een belangrijke bron van informatie en duiding.
Wie met IT bezig is komt ‘m vroeg of laat wel tegen. Zelf ben ik begonnen met de posts op z’n site te lezen. Daar kan je je ook inschrijven op een gratis wekelijkse nieuwsbrief. De dagelijkse updates zitten echter achter een paywall. Daar betaal je 12 dollar per maand voor.
Doet hij (al) iets met merken?
Neen, al krijgt hij naar verluidt geregeld een aanbod om als ‘public intellectual’ grote techbedrijven bij te staan. Hij zal ongetwijfeld meer verdienen met z’n onafhankelijke nieuwsbrief.
Wat kunnen merken van Ben Thompson leren?
Ik probeer geregeld een stukje van Bens aanpak in m’n werk te steken. Het inzicht dat me het meeste bijblijft, is dat je echt wel een inspanning mag vragen van je publiek, zolang je ook iets van waarde in ruil geeft. Thompson doet dat ook. Zijn artikels bestaan vaak uit grote lappen tekst, met heel eenvoudige illustraties – die ondertussen wel tot zijn handelsmerk zijn uitgegroeid. Inhoudelijk refereert hij heel geregeld naar oudere stukken. Hij verwacht dus dat je hem heel actief volgt. Merken mogen die aanpak ook gerust hanteren. Op die manier kan je immers veel meer relevante content brengen.
Wat ik daarnaast ook apprecieer, is het feit dat hij eerlijk en open is. Hij geeft grif toe als hij een foute inschatting gemaakt heeft, blikt terug op eerdere content die hij maakte en vraagt actief om de mening van zijn publiek. Zijn content is als een ‘ongoing discussion’. Ook van deze aanpak kunnen merken heel wat opsteken om wat minder vanuit een ivoren toren over te komen.