The making of: BeContent creëert een printmagazine in coronatijden voor JBC

28 mei 2020

Social distancing terwijl je een magazine voor een fashion retailer in elkaar bokst? Probeer maar eens! Belgische kledingretailer JBC en BeContent deden het. The making of… JBC Magazine editie mei 2020.

Stel, je bent een fashion retailer, die net als al zijn collega’s wekenlang de deuren heeft moeten sluiten als gevolg van de maatregelen rond het coronavirus. Dan hunker je natuurlijk naar het moment dat die winkeldeuren terug open kunnen. En als je slim én moedig bent, investeer je op dat moment ook in krachtige communicatie, die volledig in lijn ligt met de aanpak die je al jarenlang hanteert.

JBC deed het op deze manier, maar kwam daardoor ook voor een stevige uitdaging te staan. Hoe maak je in hartje lockdown een magazine dat op maandag 11 mei in de winkels ligt en diezelfde week bij de vaste klanten in de bus valt? Hoe zorg je voor shootings in veilige omstandigheden? En hoe zorg je ervoor dat je beeldtaal helemaal behouden blijft?

“We deden het”, toont Liesbeth Van Wassenhoven, co-founder en creative director van BeContent, zich tevreden. “En bovendien in een recordtempo.” BeContent en JBC produceerden dit magazine immers in twee weken tijd. “Van briefing tot afgewerkt magazine bij de drukker”, klinkt het.

Zonder visagiste

Producties moesten daarvoor natuurlijk in alle veiligheid verlopen. Liesbeth Van Wassenhoven: “Dat begint uiteraard bij het gebruik van mondmaskers en ontsmettende spray, maar bij shoots is het moeilijkste natuurlijk de afstand bewaren. Zeker als je een merk bent dat net niet afstandelijk wil zijn en dat een essentieel element van de beeldtaal is.”

BeContent maakte bij deze producties dan ook geen gebruik van een visagiste. De modellen moesten zich zelf maquilleren. Een stylist was wel aanwezig, maar ook die hield zich op afstand en gaf van daaruit richtlijnen over hoe de kledij moest gedragen worden.

“We beperkten ons tot mini-teams”, zegt Liesbeth Van Wassenhoven hierover. “Naast het model was de stylist er, ik als AD en tot slot de fotograaf. In onze studio kon voldoende afstand bewaard worden, maar gelukkig was het uitstekend weer: het gros van de shootings deden we buiten.”

Mumfluencers

JBC is natuurlijk een familiemerk en dat betekent dat er ook gezinnen in de shootings te zien zijn. Een mama met dochter bijvoorbeeld. Die uiteraard samen op een foto staan. Moeilijk in coronatijden. Tenzij moeder en dochter natuurlijk in het echt ook moeder en dochter zijn. Liesbeth Van Wassenhoven: “We gingen op zoek naar kidsmodellen, waarbij de ouders ook fotogeniek zijn en hiertoe bereid waren. We merkten trouwens dat we hierdoor veel gemakkelijker ‘echte emoties’ konden schieten. In totaal hebben we toch een viertal ‘bubbels’ gevonden. Daarnaast gebruikt JBC zelf al ‘mumfluencers’, bij JBC gekend als Momsters, die ook een prominente rol kregen in het contentplan.

Daarna was het tijd voor de tekst en de vormgeving, maar gezien de eerdere uitdagingen was dit met thuiswerk een fluitje van een cent. Alhoewel, de steeds veranderende actualiteit vroeg natuurlijk om extra aandacht. “Het was uit den boze om aan een model te vragen wat haar vakantieplannen waren”, vat Liesbeth Van Wassenhoven het samen.

Gedwongen tot creativiteit

Wie op twee weken tijd een magazine (met bijhorende online en social content) in elkaar bokst, heeft natuurlijk een aantal learnings die standhouden eens de coronatijden achter de rug zijn. “Het klinkt als een boutade, maar dit soort situaties dwingt je tot creativiteit”, zegt Liesbeth Van Wassenhoven. “We gaan er altijd van uit dat we oplossingsgericht denken, maar in extreme situaties til je dat toch een niveautje hoger. Hieruit leerden we veel voor later. Ook de efficiënte aanpak is een belangrijke learning. Online overleg verloopt meestal heel vlot, thuiswerk noopt tot efficiëntie en wanneer de doorlooptijd kort is, hebben zowel klant als bureau baat bij briefings die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Ook dat zijn zaken die we zeker willen behouden, maar dan in combinatie met fysiek contact, dat onontbeerlijk blijft voor een goede klantenrelatie op lange termijn.”

Benieuwd naar het magazine?

Mis geen enkele case van onze leden

Schrijf je in op onze nieuwsbrief