“Moeten we geen post maken voor sociale media over ons nieuwste artikel?”, “Moeten we niet nog een nieuwsbrief uitsturen?”, … Het zijn vragen die iedere marketeer wel al eens heeft horen passeren. Maar toch zijn ze fundamenteel fout. Waarom? Omdat één post voor alle sociale media niet opgaat, omdat nog een e-mail soms te veel van het goede is. Een succesvolle contentdistributie vraagt een goed doordachte strategie, maar een fout is snel gemaakt…
10 distributieproblemen om te voorkomen
Distributieproblemen kunnen eenvoudig voorkomen worden zolang je je maar bewust bent van waar en hoe deze zich kunnen voordoen. Tijdens een online sessie voor UBA zette HeadOffice de problemen in een nuttige top 10.
- Vermijd te veel content op te veel verschillende platformen. Een overkill aan content kan hetzelfde betekenen voor je merk. Probeer daarom altijd klein te beginnen om daarna verder uit te bouwen naar meerdere platformen.
- Voorkom ‘undiscoverable content’. Zorg ervoor dat het de juiste plek krijgt in je kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een podcast van een bank. Die plaats je niet op de homepage van je website. De meeste mensen komen namelijk niet naar de website van een bank om een podcast te beluisteren. Zij zijn op zoek naar andere informatie. Creëer daarom een aparte ruimte op je website waar je podcast kan shinen.
- Voorkom te weinig focus op listbuilding. Uiteraard wil je met content uiteindelijk ook iets verkrijgen. Een e-mailadres om een e-mail naartoe te kunnen sturen bijvoorbeeld. Doe daarom goed aan datacapturing en doe enkel datacapturing waar het zinvol is.
- Niet alle consumenten zijn hetzelfde. En niet iedereen wil hetzelfde of in dezelfde mate. Vermijd daarom een te hoge frequentie aan bijvoorbeeld e-mails.
- Lijn je audience goed af om een te brede focus te vermijden. Richt je op een specifieke groep en een specifiek topic. Probeer niet zo veel mogelijk topics te coveren, maar maak een selectie van de onderwerpen die voor jou én voor je audience interessant zijn.
- Gebruik enkel de juiste platformen. Elk kanaal heeft zijn eigen gebruik, zijn eigen sterktes en zwaktes als het gaat om distributie. Stel je op voorhand goed de vraag of het kanaal in kwestie een antwoord biedt op jouw noden.
- Geef niet meteen alles weg. Het is geen goed plan om meteen al je knowhow prijs te geven. Als je wilt dat er geklikt wordt, dat bezoekers dieper in de funnel gaan, dan moet er ook in die fase nog nieuwe informatie te ontdekken vallen.
- Balanceer tussen transactionele en informationele druk. Zit een consument in het begin van de funnel, dan zis hij/zij waarschijnlijk op zoek naar meer informatie. Of misschien heeft een consument alle informatie al achter de kiezen en is hij of zij klaar voor de aankoop. Pas je content aan op basis daarvan.
- Zet e-mails niet enkel in als een promotioneel kanaal. E-mails hoeven niet enkel productinformatie te bevatten. Inspirationele e-mails werken ook! Denk bijvoorbeeld aan de mailings van Rituals of van Dille & Kamille.
- Probeer niet enkel je businessproblemen op te lossen. Content moet niet enkel converteren, het moet ook een duurzame relatie creëren tussen jou en de klant. Daarom is sterke SEO-content vaak een goede zet.
Contentdistributie is een cruciaal onderdeel van je contentmarketingstrategie.