2022 – social kanalen bieden geen zekerheid
“In 2022 zijn we ons beginnen te realiseren dat de evolutie op social media razendsnel gaat. Wat hot is de ene dag is dat de andere dag soms totaal niet meer. In steeds meer staten in de VS wordt TikTok gebannen. Ik voorspel dat geen enkele Amerikaan het kanaal binnen een jaar nog kan gebruiken. Of neem nu Twitter. Elon Musk neemt het over en schudt nogal hard aan de boom, waardoor adverteerders zich vragen stellen. Aan de andere kant is er LinkedIn. Dat is een absoluut topkanaal geworden. Dat zag ik niet aankomen.”
2022 – print komt terug
“Wie had gedacht dat print een innovatief medium zou kunnen zijn? Nochtans is dat wat momenteel aan het gebeuren is. Merken kijken er tegenwoordig met veel interesse naar. Iedereen heeft nog altijd een brievenbus, weinig bedrijven zetten het medium in, je genereert er first party data mee én mensen gaan nog steeds graag om met print.”
2023 – Wat zal AI betekenen?
“Je voelt dat er de jongste maanden veel beweging is rond AI. Open AI doet zijn intrede en met Chat GPT is er een geweldige tool bijgekomen. In 2023 krijgen we de discussie over wat contentmarketeers ermee aan kunnen. Hoe ethisch is het? Kunnen we het gebruiken? Ik heb zelf niet meteen het antwoord. Volgens mij zijn mensen nog steeds belangrijk in het contentcreationproces, maar hoe spelen mensen en AI op elkaar in?”
2023 – van bereik naar community
“Alles draait rond aandacht van de consument. Op dat vlak merk ik dat de content voor meer binding mag zorgen. Mensen willen geen deel uitmaken van een bereik, wel van een community. Mensen willen ergens deel van uitmaken. Net daarom geloof ik wel in web 3.0 en in de tokenisation van de digitale wereld. Heel wat mensen zijn er negatief over. Ten onrechte, als je ziet hoe snel de toepassingen worden gebouwd.”