Welke content creator valt jou op?
Ik val voor Matthieu Longatte, een Franse acteur die in z’n YouTube-reeks Bonjour Tristesse, genoemd naar de eerste roman van Françoise Sagan, de maatschappelijke situatie in Frankrijk in de kijker stelt. Hij spuit om de zoveel tijd volop kritiek op politici en neemt daarin een duidelijk antiracistische houding aan, waardoor hij een alternatief biedt voor stand-up comedian Dieudonné (die hiervoor meermaals in opspraak kwam, nvdr.).
Zijn filmpjes, die ook een soort van stand-up comedy zijn, halen tot meer dan 500.000 views. Daarnaast trekt hij Bonjour Tristesse door op Facebook en Twitter.
Waarom is de aanpak van Matthieu Longatte zo bijzonder?
Hij schrijft geweldig. Z’n punchlines zijn geweldig. Hij slaagt er wonderwel in de actualiteit uit te pluizen. En hij heeft een geweldig engagement.
Heeft Matthieu Longatte met Bonjour Tristesse al iets met merken gedaan?
Gelukkig niet. Het zou z’n geloofwaardigheid een stevige deuk geven.
Hoe ga je zelf aan de slag met content creators?
Als videoproducer probeer ik in het oog te houden wat er zich op de platformen (YouTube, Twitch, TikTok, …) en op sociale media afspeelt. Ik probeer om jonge, beloftevolle talenten te detecteren, te kijken wat we van elkaar kunnen leren en te achterhalen of we kunnen samenwerken.
Cédric Renwa is Executive Managing Director van Moovizz, een videoproductiehuis dat deel uitmaakt van contentmarketingbureau NewsMaster.