Wat vond je van de jurering?
JvZ: “Voor het eerst was er in onze jury een live presentatie door de genomineerden. Dat werd unaniem geapprecieerd. Op zo’n moment voel je de kracht van verbale en non-verbale communicatie om meer context te geven, wat leidde tot betere debatten tussen de juryleden. Het was ook fijn om te zien dat de jury gedeeltelijk vernieuwd was, wat zorgt voor verfrissing.”
BvL: “Zo’n jurydag is de rijkste dag van het jaar. Je krijgt tal van interessante discussies, je kan je horizon verbreden en je kan misschien zelfs van mening veranderen over bepaalde cases. Het viel me op dat de juryleden zich enorm goed hadden ingelezen en zelfs verder dan de case waren gegaan. Ze waren zelf op zoek gegaan op het internet of op social media. Dat zorgde voor zeer inhoudelijke discussies.”
Hoe bepaalden jullie de winnaars?
BvL: “Daarvoor gebruikten we een mix van variabelen. Wat is je gut feeling? In hoeverre stijgt het uit boven de massa? Hoe verdient het de aandacht en hoe behoudt het die? Is het on brand en on objective? Zo verfijnen we de discussie over wat content is ook steeds meer.”
JvZ: “Bij ons ging het ofwel om de juiste strategie achter een case ofwel om de juiste kanalen die op de juiste manier ingezet werden. De live presentaties zorgden er bij de genomineerden voor dat het kaf van het koren gescheiden werd. Het leidde ertoe dat er minder verdeelde meningen over een case waren. We konden cases beter vergelijken en meer bekronen waar de ene case het verschil maakte met de andere.”
Wat leert deze editie van de BOCA’s ons over het contentmarketingvak?
JvZ: “Ook bij opdrachtgevers is er een duidelijk idee over waaraan een goed contentmarketingprogramma moet voldoen. Zij vinden creativiteit leuk, maar willen weten wat het oplevert. Degelijk werk hoeft niet saai en zeker niet slecht te zijn. Daarnaast merk je dat technische innovaties niet echt een rol spelen. Ik laat in het midden of dat positief of negatief is… Internationaal zie ik het alleszins veel vaker.”
BvL: “In de Craftsmanship-jury was er heel wat mooi werk. Je voelt het ambacht. Dat gaat van literair journalistieke pennen en prachtige fotografie tot jongere mediatechnieken zoals podcasts, waarbij het belangrijk is om het helemaal goed te hebben. Deze cases zouden ook in Engelstalig taalgebied meedingen naar content marketing awards. Het toont aan hoe het vak in België volwassen aan het worden is, al is er nog veel terrein te winnen als het gaat om het opbouwen van een eigen audience.”