Deze studie wordt al enkele jaren gevoerd. Welke trends op internationaal niveau vallen je op?
Allereerst is het duidelijk dat content marketing aan belang zal winnen in de communicatiemix. Daarnaast is contentmarketingstrategie belangrijker geworden. Het wordt inmiddels algemeen erkend als cruciale factor bij succesvolle content marketing. Ten derde is systematisch aan contentpromotie doen een absolute must geworden, maar de manieren waarop dat gebeurt verschillen sterk van land tot land. Ten vierde wordt de contentmarketingorganisatie steeds belangrijker: hoe bedrijven hun contentmarketingactiviteiten intern organiseren en hoe ze samenwerken met bureaus en service providers bepaalt voor een groot stuk het succes ervan. Tot slot zullen bedrijven meer en meer experimenteren met nieuwe, alternatieve contentkanalen zoals smart speakers, VR, bots, …
Wat kan je vertellen over België in deze internationale context?
Wanneer het gaat om contentmarketinginvesteringen hinkt België een stukje achter tegenover landen als Duitsland en Noorwegen. Daarnaast is er ook een kloof met betrekking tot strategie en meten: in België heeft slechts 43% van de bedrijven een duidelijk gedefinieerde contentmarketingstrategie, terwijl dit in Noorwegen 76% is en in Duitsland 71%. Terwijl in Duitsland 73% van de bedrijven een systeem heeft om de impact van hun contentmarketinginspanningen te meten (duidelijk bepaalde communicatieobjectieven, verantwoordelijkheden, budgetten…), is dit maar bij 23% van de Belgische bedrijven het geval. Aan de andere kant staat België relatief sterk als het gaat om het gebruik van socialemediaplatformen en het gebruik van verschillende contentpromotiemethoden.
Toont jouw studie aan dat meer ervaren landen enkele jaren geleden in de situatie zaten van België nu? Dat we met andere woorden een inhaalbeweging moeten maken?
Ik ben ervan overtuigd dat we ook in België een sterke evolutie zien en naar maturiteit toegroeien. Op basis van onze data verwachten we dat content marketing nog belangrijker zal worden, wat hand in hand zal gaan met een verdere professionalisering en het verfijnen van de initiatieven en de activiteiten.