Voor de zesde keer op rij publiceert de Expert Hub Content Marketing van BAM het Content Marketing Casebook. Dat bevat naar goede gewoonte de favoriete lokale cases van Belgische content marketeers, zowel adverteerders, bureaumensen als freelancers van het voorbije jaar.
Zoals steeds is het een mix van gevestigde namen en kleinere initiatieven, van veelbekroonde cases, maar evengoed van projecten die kleinschalig of regiogebonden zijn. In totaal hebben 11 Belgische contentmarketeers, zowel adverteerders, bureaumensen als freelancers, hun favoriete lokale case beschreven en toegelicht waarom dit voor hen de case van het jaar is. Zij werden aangevuld met een opvallende case van de afgelopen drie jaar.
Wij gingen doorheen de cases op zoek naar trends die tonen hoe het contentmarketingvak evolueert. Die verpersoonlijken we dan weer door ze aan een specifieke case te linken.
1. Framed – Politie Gent
Besef is het begin van de oplossing. Politie Gent liet jongeren aan het woord over hun ervaringen met de politie, in een poging de twee dichter bij elkaar te brengen. Of dat gelukt is, daarover spreekt de case zich niet uit. Maar met een bereik van meer dan 450.000 kijkers voor 8 afleveringen mag het resultaat er zeker zijn.
Deze case toont aan dat content marketing steeds meer ingezet wordt om te communiceren over maatschappelijke thema’s, over preventie en sensibilisering.
2. Placeb’eau – Spa
Is het branding? Is het content marketing? Is het een activatie? Feit is dat SPA met zijn Placeb’eau de Belgen met een kwinkslag aanmaande om wat meer water te drinken. Het maakte namelijk een pilletje dat werkelijk niets doet, enkel mensen aanmoedigen om enkele keren per dag een glas water te drinken. Het initiatief werd gepromoot met ‘interview trottoir’-filmpjes.
Deze case toont aan dat de verschillende communicatiedisciplines en -technieken steeds meer verweven raken. Net die verwevenheid zorgt voor een grotere impact. 1 +1 is vaak 3.
3. De 7 – De Tijd
2022 was het jaar waarin merken massaal de mogelijkheden van podcasts ontdekten. Maar het was een medium dat daar allicht het meest intelligent mee omsprong. De 7 van De Tijd biedt niet alleen heel wat waarde, het geeft de luisteraar elke dag meer zin om een (betalend) abonnement op de krant te nemen.
De case toont aan dat podcasts een essentiële plaats in een contentmarketingstrategie kunnen innemen én dat gratis waardevolle content kan leiden naar betalende content. Ook voor merken.