Vaarwel Washington. Leve San Diego. Na amper een jaartje Washington was San Diego dit jaar de locatie van Content Marketing World, het grootste contentmarketingcongres wereldwijd. “En dat deed wat met de sfeer”, weet Bert van Loon, een Nederlandse contentmarketeer die er van bij de eerste editie (in 2012) bij was. “In Washington was het regenachtig, nu maakten we een congres bij 30 graden mee. Er heerste een relax vibe.”
Hoe de vibe ook was, inhoudelijk werd niet gemorreld aan de succesformule. Die bevatte zoals steeds een mix van keynotes en tal van deep dives over de meest diverse topics gelinkt aan het contentmarketingvak.
Acts
“Het was een zotte ervaring”, is de eerste reactie wanneer we Pauline Lannoo polsen. De Head of Digital Strategy van The Fat Lady was er voor het eerst bij. “Ik keek met open mond naar bekende sprekers als Ann Handley of Robert Rose. Wat zij daar afleveren is geen presentatie, maar een echte act. Ze focussen op één enkel topic in hun presentatie, dat was een nuttig inzicht voor me. Als ervaren content marketeer vond ik de presentaties inhoudelijk dan weer minder sterk, maar het zorgt zeker voor energie en is super als je een nieuwkomer in het vak bent.”
AI, what else?
Inhoudelijk – hoe kan het ook anders? – was AI een van de rode draden, maar het ging daarbij niet alleen om de mogelijkheden, maar even goed om redenen om AI in bepaalde gevallen niet in te zetten.
Al wil Pauline Lannoo hier meteen nuance aanbrengen: “De keynote speakers deden er wat lacherig over, maar tijdens de andere sessies merkte je wel dat contentmarketeers er al heel ernstig mee aan de slag zijn en het gebruiken om hun efficiëntie te verhogen.” “Maar je voelt wel dat iedereen zoekende is”, voegt Bert van Loon toe.
The human joy
Sowieso voelde van Loon een evolutie rond dit topic in vergelijking met vorig jaar, toen AI als de grote nieuwe toverformule werd gezien. Dit jaar meer aandacht voor tegengewicht: voor the human joy. “Dat menselijke aspect voelde ik niet alleen terugkomen in contentcreatie of in -distributie,” zegt Pauline Lannoo, “maar ook in onderwerpen rond teamcultuur, het professionele leven als contentmarketeer, … Heel wat presentaties gingen over welke mensen je nodig hebt, hoe je het ideale team bouwt en hoe je de magische formule vindt.”
Het heeft ongetwijfeld te maken met content marketing dat aan belang wint, teams die groter worden, …
“Dat is het unieke aan Content Marketing World. De gereedscheepskist van content marketing vind je online wel terug, in de dieptesessies is er ruimte om vragen te stellen, om de zaken te weten te komen die niet in een handboek staan.”