Centraler
“Content wordt steeds meer een centraal onderdeel van het communicatie-ecosysteem (trend 1, nvdr.)”, zegt Michel Libens. “We zien nu al grote merken zo’n ecosysteem opzetten, waarbij content het centrale steunpunt waarrond alle andere elementen pivoteren. Meer en meer merken zullen dat doen.” Volgens Libens is dit gelinkt aan de always-on methodologie (trend 2). “Content marketing doe je de hele tijd. Het is een soort permafrost, waarbinnen je kortetermijnscampagnes integreert. Kanalen zoals Google Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads, … nemen daarbij een belangrijke rol in om van awareness naar conversie te gaan.”
Verfijnder
“We leren steeds meer over consumenten en hebben steeds meer data ter beschikking”, weet Michel Libens. “Dat zorgt ervoor dat we steeds betere en gesegmenteerde contentflows kunnen uittekenen om de conversie te verhogen (trend 3). Daarnaast kunnen we hierdoor met z’n allen de content steeds beter afstemmen op de customer journey van onze klanten (trend 4). Tot slot laat het ons ook toe om beter in te spelen op nichecontent en long-tail keywords, die met voice search belangrijker zullen worden (trend 5).”
Om dat te doen zal marketing automation belangrijker worden (trend 6), net als manieren om direct in contact te treden met het publiek, o.a. via chatbots (trend 7).
Georganiseerder
Deze betere manieren om met content om te gaan, zijn enkel mogelijk bij de juiste structuur. Libens: “We zullen steeds vaker een chief content officer in bedrijven tegenkomen (trend 8): iemand die het overzicht behoudt over de creatie en distributie van alle content, zowel voor intern als extern gebruik. Hij zal binnen het bedrijf samenwerken met public relations, communications, marketing, customer service, IT & HR om tot één brand story te komen. Het zal leiden tot een nieuwe organisatie waarbij de content supply chain gestroomlijnd wordt (trend 9).”
En verder…
“Tot slot”, zegt Michel Libens, “zullen veel meer merken content communities bouwen (trend 10). Daar staan ze niet enkel zelf in voor de content, maar faciliteren ze anderen (ambassadeurs…) om content te maken en te delen.”
Samen is misschien wel het laatste codewoord. De laatste trend is immers de samenwerking tussen merken om tot content co-operations te komen (trend 11). Libens besluit: “Niet om de financiële last te delen, wel om waarden te delen via de co-creatie van overtuigende ideeën.”