De metric die Sam Berteloot vaker gebruikt wil zien

25 april 2022

Reach, leesduur en aantal interacties kennen we allemaal als metric. Maar zijn er andere of betere elementen om in de gaten te houden? We vroegen het aan Sam Berteloot (iO). Welke metric moeten we volgens hem mee in de gaten houden? “Ik geef toe dat het misschien een wat rare metric is.”

“Het is een metric waar weinigen rekening mee houden. Niet omdat contentmarketeers het niet als parameter meegeven, wel omdat het een parameter is die haast nooit wordt gemeten. Ik heb het over de frequentie van het posten van content, vooral op sociale media. Dat het nooit wordt gemeten, komt omdat het vaak in guidelines is opgenomen. ‘We posten 3 keer per week.’ Waarom dat zo is, is vaak enkel gebaseerd op het feit dat het team ooit een heeft gehoord of gelezen dat dat zo hoorde. Of nog beter: gebaseerd op enkel buikgevoel”

Verhoog die frequentie

“Het gevolg is dat we niet weten wat de ideale frequentie is om ons publiek te inspireren. En daarom ligt de frequentie volgens mij stelselmatig te laag. Vanuit content marketing bekeken kan je nooit te veel inspireren. Dus: verhoog je frequentie. Al is er natuurlijk ook een budgetkant. Maar dan zouden adverteerders beter wat traditioneel mediabudget laten vallen.”

“Wanneer merken wat meer posts zouden plaatsen, zouden ze sneller weten wat werkt en wat niet werkt. Ze zouden sneller weten waar de limiet ligt. Wanneer je pakweg zes of tien posts per maand plaatst, ligt de frequentie te laat om dat te weten te komen.”

Segmenteren

“Nog een laatste reden om meer te posten, is dat je kan beginnen segmenteren. Je toont bepaalde posts aan een bepaald publiek, andere aan een ander. Ook dark posts kunnen hierbij helpen. Los daarvan denken we foutief dat ons publiek al onze posts ziet. Niets is minder waar…”

Sam Berteloot is Content Strategist van iO

Volg Sam op LinkedIn

Mis niets van ons nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief