"Dit is de ideale opleiding voor wie in content marketing begint"

14 september 2023

Begin oktober start het Postgraduaat Content Marketing bij AP Hogeschool aan haar vijfde editie. Wij polsten bij twee afgestudeerden over hun ervaringen. Custo is immers partner van deze opleiding.

“Het is intussen 15 jaar geleden dat ik mijn diploma communicatiemanagement aan de toenmalige Plantijnhogeschool (nu AP) behaalde. Dat lijkt een eeuwigheid geleden en in die tijd is er ook heel wat veranderd. Ik werk nu in digitale marketing en het leek me nuttig om te kijken of ik communicatie en (digitale)marketing weer wat dichter bij elkaar kon brengen.”

“Na mijn studies journalistiek deed ik fijne opdrachten voor grote mediabedrijven, maar die waren steeds tijdelijk. Ik wilde meer zekerheid, maar toch ook een job waarbij je creatief bezig bent. Bij het rondkijken naar geschikte vacatures kwam ik steeds de term content marketing tegen. Ik besliste om me bij te scholen en kwam terecht bij het postgraduaat dat AP inricht.”

Twee personen, twee verhalen, twee achtergronden. Wat ze gemeen hebben is dat ze afstudeerden tijdens een van de afgelopen edities van het postgraduaat content marketing, dat dit jaar aan zijn 5de editie toe is. Sarah Waegemans, Digital Marketing Specialist bij Bank Van Breda, blikt er zeer tevreden op terug: “Hoe ik het postgraduaat ervaren heb? Pittig, maar enorm inspirerend en leerrijk. Pittig om het met een voltijdse baan te combineren, maar zeker doenbaar. Inspirerend en leerrijk omdat je na elke les boordevol informatie en inspiratie naar huis gaat.”

Ieder heeft concreet doel

Dieter Boeykens, Project Manager Content Marketing bij Propaganda, vond het dan weer fijn om terecht te komen tussen eensgezinde mensen met verschillende achtergronden. “De ene studeert verder, de andere zit al bij een bureau, maar wil zich verder verdiepen of werkt bij een marketingafdeling voor een bedrijf en wil nieuwe inzichten verwerven,…”, zegt hij. “Anders dan bij een eerste hogeschoolervaring vol beginnende scholieren is dat iedereen ervoor gaat, weet wat hij of zij wil en elk zijn eigen doel heeft. De sessies op zaterdag vond ik het fijnst. Om in een informele sfeer met z’n allen workshops te volgen van bedreven gastdocenten motiveerde en inspireerde eens te meer om al die opgedane kennis te gebruiken voor mijn case. Op het einde van het jaar presenteer je immers een zelf uitgewerkte contentmarketingcase.”

Eye-opener

Dieter Boeykens blijft vooral de sessie van Nico Van de Velde van Hotel Hungaria bij. “Hij presenteerde er de case Boerentrots, waarbij ze de boerenstiel in de spotlights wilden zetten met een 360º campagne: radiospots, tv-programma, VTM Go-serie, We Can Dance collab,… Ze gaf me even een ‘the Sky’s the limit’-gevoel qua creativiteit.” Sarah Waegemans vond de sessie van Carolien Vader dan weer een echte eye-opener: “Deze sessie focuste op de transitie van traditionele media naar digitale media en dragers. Wat ik toen leerde, pas ik vandaag nog steeds toe.”

Ideaal in arbeidsmarkt van vandaag

In tegenstelling tot Sarah Waegemans, die al haar job bij Bank Van Breda had, opteerde Dieter Boeykens tijdens het tweede deel van de opleiding voor een stage. Die deed hij bij Propaganda, waar hij nog steeds werkt. “Zonder het prostgraduaat had ik hier nooit gestaan”, maakt hij meteen de impact duidelijk.

Hij raadt de opleiding dan ook aan beginnende contentmarketeers aan. “Enerzijds leer je de basisprincipes van content marketing maar anderzijds komen er, in deze steeds veranderende wereld, nieuwe zaken bij. Denk aan A.I. of duurzaamheid. Het postgraduaat biedt een totaalpakket met als einddoel het presenteren van een zelfgekozen case. Tijdens dat traject komen verschillende inspirerende docenten tips, inzichten en raad geven.”

Sarah Waegemans bekijkt het breder als besluit: “Vandaag studeer je niet af in een bepaalde richting, doe je vervolgens 45 jaar lang wat je daar leerde en geniet je nadien van welverdiende rust. De arbeidsmarkt, bedrijven en tools veranderen vandaag zeer snel. Je moet in staat zijn om jezelf mee aan te passen en je skills bij te schaven. Deze opleiding is daar ideaal voor, of je nu een vooropleiding in marketing en communicatie gehad hebt of niet. Perfect te combineren met een voltijdse baan en de leerstof is meteen toepasbaar op een concrete case.”

Helemaal overtuigd dat het postgraduaat Content Marketing iets voor jou is? Maak kennis met het programma