Content Marketing World Europe 365 – een hele mond vol – begon begin januari met een sessie over storytelling en meer bepaald de sessie die de Nederlandse Carlijn Postma in Cleveland gaf.
Postma schreef in 2019 met Bingemarketing een boek waarin ze merken oproept om content te maken die zo goed is dat mensen ‘m willen bingewatchen. En dat deed ze met haar presentatie ook. De eerste presentatie van CMW was er geen van een spreker op een podium, maar wel een Hollywoodiaanse video die ‘klassieke’ marketeers een duidelijke spiegel voorhoudt en oproept om te stoppen met het lastigvallen van consumenten met boodschappen waar hij niet om gevraagd heeft op momenten dat hij daar niet om gevraagd heeft.
Postma was ook een van de twee experts die verder op het thema doorgingen. Het was de andere experte – Sonja Nisson van The School of Valuable Content in het Verenigd Koninkrijk – die samenvatte wat gebruik maken van storytelling als belangrijkste voordeel heeft. “Je voelt er iets bij”, zei ze. “Het zorgt voor emotie en dat zorgt ervoor dat je de boodschap gemakkelijker tot jou neemt en onthoudt.”
Postma en Nisson hadden het verder over hoe storytelling echt werkt. Het gaat immers niet om het vertellen van verhalen over het merk, wel het vertellen van verhalen waar een publiek iets aan heeft: waar het door geholpen, geïnspireerd of geëntertaind wordt.
Het debat tussen de twee gaf heel wat food for thought. Een uur lang gingen beide experts dieper in op hoe je storytelling het beste aanpakt. Ons lieten ze alvast achter met de vragen ‘Wat als je merk een televisieserie was?, Waarover zou het gaan?’, …
Schrijf in voor Content Marketing World Europe 365
De sessie ‘storytelling’ was de eerste in een reeks van 15 die tot midden juli op tweewekelijkse basis geserveerd worden. Andere topics? Video, content models, buyer persona, customer journeys, content & PR, …
Nog tot 8 februari 2022 geldt er een promotietarief van 365 euro.