Wanneer bedrijven een beroep doen op freelancers om hun content marketing team (tijdelijk?) te versterken, staat betrouwbaarheid met stip op 1 als allerbelangrijkste parameter. Het haalt een score van 4,6 op 5 in het onderzoek dat Contentoo bij meer dan 350 content marketeers in Europa deed.
Op plaats 2 en 3 volgen respectievelijk hun contentcapaciteiten en het tarief dat ze hanteren. Verder in de top 5: nieuwsgierigheid en de wil om zich te verdiepen in de problematiek van de klant.
Hoewel dit onderzoek specifiek peilde naar hoe opdrachtgevers naar freelancers kijken, kunnen we ons inbeelden dat de learnings voor agencies gelijkaardig kunnen zijn. Of dat de resultaten alleszins agencies kunnen inspireren.
Ook freelancer content marketeers op zoek naar betrouwbaarheid
Ook bij de freelancers zelf staat betrouwbaarheid van de klant op 1 in hun prioriteitenlijstje, ook al met een 4,6 op 5. Daarna komen het geven van goede briefings en feedback, het zorgen voor realistische deadlines en het appreciëren van kwaliteitsvol werk. Dat laatste kan bijvoorbeeld door de facturen tijdig te betalen.
De grootste moeilijkheid in de samenwerking is communicatie. Een pijnpunt dat zowel bij freelancers als opdrachtgevers wordt aangegeven. De oplossing volgens de respondenten? Blended teams, waarbij de inhouse mensen nauw samenwerken met de freelancers, zelfs al zien ze elkaar nooit face-to-face.
Enkel freelance content marketeers zorgen voor meer tevredenheid
Opvallend tot slot is dat managers die ervaring hebben met zowel freelancers, vaste medewerkers als de combinatie de voorkeur geven aan enkel freelancers (4,3 op 5). Reden is dat zij het managen van in-house teams als meer time-consuming zien. Al kunnen we ons inbeelden dat inhouse teams ook heel wat sterktes hebben, net als de combinatie van beiden.