Hoe scoort België op vlak van content marketing

22 februari 2019

Als Belgisch lid van de Europese contentmarketingvereniging ICMF riep Custo eind vorig jaar op om deel te nemen aan een internationale studie. De resultaten daarvan zijn inmiddels bekend. En ze zijn niet zo positief voor ons land… Een overzicht in 6 getallen.

9,4 miljard euro

Zoveel investeerden bedrijven in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken, Slovenië, Tsjechië en België in 2018 in content marketing. Met 335 miljoen euro is België een eerder kleinere speler. Wanneer we de vergelijking maken met het bruto binnenlands product bengelt België met 0,06% achteraan het rijtje, samen met Slovenië en Tsjechië.

36%

Gemiddeld 36% van het budget in deze landen gaat naar contentproductie. Dat neemt daarmee het grootste deel voor zijn rekening, voor contentdistributie, contentpromotie en contentstrategie.
In ons land is het aandeel met 46% (nog) historisch hoog, wat betekent dat we voor andere pijlers (promotie uitgezonderd) gemiddeld weinig budget uittrekken.

9%

Met 9% is het aandeel van contentstrategie in het budget het laagste van de 8 onderzochte landen.

71%

Het aandeel van de respondenten in België dat aangeeft dat content marketing in ons land aan belang zal toenemen. Opnieuw het laagste aandeel van de 8 onderzochte landen.

4,1

Het aantal socialemediaplatformen dat in België gemiddeld wordt ingezet bij contentdistributie. De top 3 wordt gevormd door Facebook, YouTube en LinkedIn. België is trouwens het land dat het meest gelooft in influencers om de content te verspreiden.

23%

Het aantal Belgische bedrijven dat een tool heeft om de impact van content marketing te meten. Opnieuw het laagste aandeel van de 8 onderzochte landen.

Ontdek hier de resultaten van de internationale studie

Blijf steeds op de hoogte van ons nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!