“Middeleeuwse kastelen waren niet gemakkelijk in te nemen”, klinkt het bij Jay Baer. Maar volgens de contentmarketingspecialist is het toch mogelijk het kasteel te betreden. De truc? Zorgen dat de ophaalbruggen naar beneden komen. “Het kasteel innemen is niet de beste manier”, zegt Baer. “Wat veel beter werkt, is zorgen dat je uitgenodigd wordt. Stop dus met consumenten te bombarderen met reclame, zorg ervoor dat je zaken doet die mensen met open armen ontvangen. Zorg ervoor dat je radicaal relevant bent.”
Volgens Jay Baer zijn drie elementen daarbij belangrijk: de juiste boodschap, de juiste boodschapper en de juiste manier.
De juiste boodschap
“74% van de consumenten is gefrustreerd omdat informatie niet op hun maat wordt gebracht. Kijk dus niet naar hoeveel mensen je bereikt, wel naar hoeveel ze om je content geven. Personaliseren is de manier om dat te bereiken. Zo was de Arizona State University Foundation op zoek naar donateurs. Ze stuurden daarvoor algemene newsletters met informatie over vier grote thema’s. Zodra je op een artikel over een specifiek thema klikte, kreeg je enkel nog newsletters met dat soort topics.”
De juiste boodschapper
“Voor 94% van de millennials zijn hun vrienden de meest betrouwbare bron van productie-informatie. Maak dus geen content voor consumenten, maar van consumenten. Het Getty Museum in Los Angeles vroeg fans om een kunstwerk uit de collectie na te maken bij je thuis. De resultaten waren vaak hilarisch. En werden gigantisch vaak gedeeld.
De juiste manier
“Lees je een tekst, bekijk je een video of neem je de tijd voor een podcast? Dit verschilt van generatie tot generatie en van de plaats waar je consument in z’n customer journey zit. Daarom is het belangrijk de content niet slechts op één manier aan te bieden, wel op alle mogelijke manieren. Breng ‘m dus niet als podcast, video of blogpost. Breng ‘m als podcast, video én blogposts.”