Like it! Love it! Jef De Busser over content creator Shane Parrish: zo maak je betere beslissingen.

23 maart 2022

Snoozen of opstaan, trui of geen trui aandoen, leren van een fout of niet, … Een mens maakt grofweg 35.000 beslissingen per dag. En wie betere beslissingen kan maken, krijgt betere resultaten. De content van Shane Parrish helpt je met het maken van betere beslissingen. Dat weet Jef De Busser, Content Director van HeadOffice.

Waarom? Hoe? Wanneer? Waar? Wat? De fundamentele vragen die je je (ook als content marketeer) stelt, zijn voor iedereen dezelfde. Maar wie die vragen beter kan beantwoorden, maakt betere beslissingen. En wie betere beslissingen maakt, die krijgt betere resultaten.

Maar hoe maak je betere beslissingen?

Die vraag is een obsessie voor Shane Parrish, een voormalige Canadese spion en computerwetenschapper. Hij zocht en vond het antwoord in het verbeteren van onze mentale modellen. Een mentaal model is een referentiekader dat we maken en gebruiken om complexe zaken te vereenvoudigen en de wereld te begrijpen. Verbeter je mentale model, verbeter je beslissingen, verbeter je resultaten.

Zo leerde ik de blog Farnam Street van Shane Parrish kennen.

Blog: een bijzonder waardevolle collectie

Share Parrish bundelt op Farnam Street een zorgvuldig samengestelde verzameling van research en longreads met als doel om je duidelijker te laten denken, slimmere beslissingen te maken en daardoor je leven in een juistere richting te sturen.

Enkele populaire longreads zijn:

Farnam Street heeft ook zelf een lijstje met meest waardevolle artikels gemaakt. Het handig overzicht vind je op Highly Rated Articles.

Ik kwam langs voor de mentale modellen, maar ik bleef terugkomen voor de podcasts.

Podcast: The Knowledge Project

De online blogs zijn een mooie verzameling, maar het zijn toch vooral de interviews in zijn podcast waardoor je een vaste afspraak met Farnam Street hebt. De podcasts zijn gebundeld onder de titel ‘The Knowledge Project’.

“The Knowledge Project Podcast unlocks your potential. We interview world-class doers and thinkers so you can better analyze problems, seize opportunities, and master decision-making. Every episode is packed with lessons and insights that never expire.”

 

Enkele populaire podcast-afleveringen zijn:

Matthew Walker: The Power of Sleep

Ret. Gen. Stanley McChrystal: The Essence of Leadership

Gary Taubes: Is Sugar Slowly Killing Us? 

Chris Voss: The Art of Letting Other People Have Your Way

Dacher Keltner: Survival of the Kindest

Een van mijn favoriete audiostukken op Farnam Street is This is Water by David Foster Wallace.

“There are these two young fish swimming along and they happen to meet an older fish swimming the other way, who nods at them and says “Morning, boys. How’s the water?” And the two young fish swim on for a bit, and then eventually one of them looks over at the other and goes “What the hell is water?”

Opvallend is trouwens dat enkel bij de podcasts een link met merken gemaakt wordt. Ze worden immers gesponsord. Dat gebeurt met duidelijk afgelijnde audioboodschappen in het begin van elke aflevering.

Farnam Street: een content systeem

Farnam Street bestaat uit een blog, een nieuwsbrief, een podcast, een betalend online deel, boeken… Het is een mooi voorbeeld van hoe je met content een waardevol ecosysteem kan bouwen.

Het centrale idee om mensen betere beslissingen laten nemen, bleek een erg goede voedingsbodem te zijn om een doelgroep rond te verwerven. Maar het is toch vooral de manier waarop dat idee wordt belicht dat het onderscheidend maakt: helder, zonder marketing speak, to the point… en in de diepte. Die diepgang doet wat denken aan de manier waarop Ben Thompson van Stratechery zijn content uitwerkt.

Door kennis op een goede manier te delen, heb je het gevoel als lezer, kijker of luisteraar dat je op de schouders van reuzen mag staan. En dat geeft het gevoel dat je je horizon verruimt. Farnam Street is daardoor een goed tegengewicht voor de soms hectische contentstroom op social.

Jef De Busser is content director bij content marketing agency HeadOffice. Je kan hem volgen op LinkedIn… of met de motorfiets op een zonnige weekenddag.

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.