De highlights
- Oktober begon in Cleveland met Content Marketing World. De hoogmis voor de content marketeer met fel gesmaakte optredens van Andrew Davis (Cube of Creativity: het model voor het nieuwe normaal?), Robert Rose (7 contentinitiatieven die gestart werden tijdens Corona), Ann Handley (De HoHoHo-erlebnis) en Jay Baer (Wat kastelen en ophaalbruggen ons leren over merken en consumenten).
- Alsof iedereen nog niet voldoende ‘contentopgepompt’ was, gingen opeens Facebook en Instagram offline. Het socialmedia-imperium van Mark Zuckerberg was vijf uur lang niet beschikbaar. De reactie van Joe Pulizzi op LinkedIn: “Don’t build your house on renten land.” ?
- Terug naar België. Eind oktober werden alle succesvol ingezonden cases voor de Belgische Best Of Content Awards uitgenodigd om hun case voor de jury te verdedigen. Voor het eerst werd deze reeks live uitgezonden. Het resultaat: een zeer mooi en gevarieerd overzicht van succesvolle Belgische contentmarketingcases, de merken die aan content marketing doen en de mensen die daar zo gepassioneerd mee bezig zijn. ? Uit deze shortlist heeft de jury beslist wie een award wint en wie niet. Afspraak op 1 december tijdens de uitreiking van de Best Of Content Awards.
Content nieuws: gelezen en interessant bevonden
- Voor de distributie- en promotie-adepten: een handige longread van het Content Marketing Institute over Internal Linking (How To Get It Right for Your Audience and for SEO).
- Voor de distributie- en promotie-adepten bis: 5 Simple Tips for SEO + Email Marketing Flywheels door Moz (LINK).
- “AH komt met gesponsorde zoekresultaten in shop-app”. Een nieuwsberichtje dat nog maar eens aantoont dat retailers transformeren naar mediabedrijven. Hetzelfde zien we o.a. al een tijdje bij voetbalclubs.
- The Content Strategist: Want Better Lead Generation Content? Ditch the E-Book and Create a Course
- Content Marketing Institute blikt vooruit naar 2022 met haar B2B Research Trends (Contentmarketinginstitute.com)
- Met The Tilt focust Joe Pulizzi op Content Entrepreneurs. Wie zijn content entrepreneurs? Hoe laten ze hun doelgroep groeien? Hoe lang duurt het om een succesvol contentbedrijf te bouwen? Je komt het te weten in een nieuw research document (thetilt.com/research).
- JPEG = JPEG / JPEG + BLOCKCHAIN = NFT > Voor wie meer te weten wil komen over NFT’s maakte The Tilt een handige beginnersgids: NFTs 101: A Useful Beginner’s Guide for Content Creators.
- Deel 2 van How to Make Newsworthy Content door Moz is net uit. Deel 1 vind je hier. Een mooi voorbeeld van hoe je met eigen data nieuwswaardige content kan maken, blijft Telenet dat tussen 2018 en 2019 een reeks interessante berichten maakte over het kijkgedrag van de Vlaming op basis van data.
- Benieuwd naar hoe het algoritme van YouTube werkt? YouTube beantwoordt 5 veelgestelde vragen. Spoiler alert: het zijn geen wereldschokkende inzichten, maar ze geven je wel extra context!
Social nieuws
- Wat Kanye West, euh, Ye mag, mag Mark ook. Facebook onderging een naamsverandering (LINK) en creëerde een visionaire video, maar aan het huidige vehikel is er – ahum – ook nog wat werk.
- Instagram laat – eindelijk – toe om content te posten vanop desktop (LINK TUBEFILTER).
- TikTok lanceert een lijst met z’n voornaamste ‘influential creators’ (LINK TIKTOK)
- TikTok maakte een laaange lijst met nieuwigheden voor merken en creators (LINK SOCIAL MEDIA TODAY)
- De social media manager heeft 99+ problemen, maar linkstickers in Instagram Stories horen daar niet meer bij.
- Naast een resem van beperkingen (zoals het verwijderen van ‘gevoelige targeting’) maakte Facebook ook zijn nieuwe tools bekend voor Facebook Groups. Het gelooft duidelijk in de kracht van niche communities aan de hand van customized looks, templates en community awards.
- Freelancer of op zoek naar een freelancer? LinkedIn gaat achter Fiverr en Upwork aan en stelt z’n Service Marketplace open voor alle gebruikers (Techcrunch.com).
- Elke week bijblijven met het social nieuws is quasi een fulltime job. Wil je eenvoudiger op de hoogte blijven, overweeg je dan om je in te schrijven op nieuwsbrief van Matt Navarra (LINK GETREVUE)
Copy-koppie
- Leuk Twitter-draadje voor de copy fans: 13 copywriting tips from Apple.
- Woord van de maand: Klaviertijger (h/t copywriter Magali De Reu bij Welcome To The AA)
- Eentje in het Engels: Journalist and author Derek Thompson on how to succeed as a writer in the modern world. THOMPSON: “But in a weird way, the best way to produce things that take off is to produce small things. To become a small expert. And the reason why I think this is true I call my Tokyo example. If you go to Tokyo, you’ll see there are all sorts of really, really strange shops. There’ll be a shop that’s only 1970’s vinyl and like, 1980’s whisky or something. And that doesn’t make any sense if it’s a shop in a Des Moines suburb, right? In a Des Moines suburb, to exist, you have to be Subway. You have to hit the mass-market immediately.
But in Tokyo, where there’s 30-40 million people within a train ride of a city, then your market is 40 million. And within that 40 million, sure, there’s a couple thousand people who love 1970’s music and 1980’s whisky. The Internet is Tokyo. The Internet allows you to be niche at scale.” (Bloomberg Opinion – Apple Podcast)
Content marketing tools
- Upload je foto’s en maak een GIF. Simpel, eenvoudig én het werkt (GIFMAKER).
- Royaltyvrije productiemuziek en geluidseffecten van YouTube die je in je video’s kunt gebruiken. (YouTube Audiobibliotheek).
- Ondertitels van YouTube-video’s downloaden en bewerken (Checksub).
- Niet iedereen heeft een ingebouwde kleurenradar ;-). Snel een gevarieerd kleurenpalet laten samenstellen? Coolors.co
- 8 Linkbuilding tools, gratis en betalende versies (via ahrefs.com)
Mag het al?
Kerst? Ja, het mag al, want John Lewis trapte begin november de kerstperiode af met hun ‘wereldvreemde’ nieuwe spot.
Having a bad day?
Treinen? Treinen! Francis verstaat als content creator de kunst om je gelukkig te maken met treinen (LINK INSTAGRAM).
Eden Hazard die een Nissan Leaf promoot. ?♂️ (LINK AUTOBLOG.NL)
2022 Toptopicals
En voor 2022: de toptopical-kalender van Coosto voor 2022 is beschikbaar.
Maak het onderscheidend boys & girls.
Jef De Busser is content director bij HeadOffice.