Om te weten te komen hoe Google de trends in search mee vormgeeft, gaan we in gesprek met Michiel Sallaets, tot voor kort Communications Lead BeLux bij Google en nu internationaal bij het bedrijf aan de slag.
Is de kijk van Google op search de afgelopen tijd geëvolueerd?
Michiel Sallaets: “Sinds de oprichting van Google is het onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Het internet en de wereld veranderen voortdurend. Ook Google groeit en verbetert steeds, maar onze aanpak blijft dezelfde: alle informatie diepgaand begrijpen, het vertrouwen van de mensen inlossen door informatie van de hoogste kwaliteit te leveren, in privacy en beveiliging van wereldklasse investeren en een open toegang voor iedereen garanderen. Die vier elementen vormen de kern van al ons werk om de zoekfunctie te optimaliseren.”
In welke zin is het zoekgedrag vandaag anders dan enkele jaren geleden? Hoe speelt Google op dat zoekgedrag in?
Michiel Sallaets: “De afgelopen twintig jaar hebben we geleerd dat er niet slechts één manier is waarop mensen met informatie willen omgaan. Voor het ontwikkelen van onze oplossingen vertrekken we daarom vanuit de behoeften van de gebruiker, zéker nu er meer soorten informatie binnen handbereik zijn dan ooit tevoren.
Wel valt op dat mensen in 2023 ruim 12 miljard visuele zoekopdrachten per maand uitvoerden met Google Lens, een van onze nieuwe producten die naast de duizenden verbeteringen helpen om het zoeken gemakkelijker en beter te maken.
Daarnaast is het zo dat het in 15% van de gevallen om nieuwe zoekopdrachten gaat, die we nog niet eerder hebben gezien. Niet onlogisch, want Google Search is niet enkel geschikt voor eenvoudig aan te bieden informatie zoals de hoogte van de Eiffeltoren, maar evenzeer om je te verdiepen in complexere onderwerpen. Om die goed te beantwoorden met de meest relevante en betrouwbare informatie, maken we gebruik van geautomatiseerde systemen. Die kijken naar allerlei factoren: de formulering van de vraag, de content van pagina’s, de taal en de locatie, …
Dankzij de vooruitgang op het gebied van artificiële intelligentie kunnen we Google Search opnieuw transformeren en zoekervaringen creëren die overeenstemmen met de multidimensionale werking van ons brein. De kracht van generatieve AI luidt nu zelfs een volgende evolutie in, waarin we plots compleet nieuwe soorten vragen kunnen beantwoorden.”
Heeft de opmars van AI een invloed op de zoekvoorkeuren? Verkiezen mensen volledig uitgeschreven antwoorden, zoals bij ChatGPT, boven een gedegen zoekresultatenpagina?
Michiel Sallaets: “We benaderen dit niet als een keuze tussen het ene of het andere. Het is ons doel om ervoor te zorgen dat mensen meerdere hulpmiddelen ter beschikking hebben om op verschillende manieren te vinden wat ze zoeken.”
Wat moeten we precies weten over generatieve AI in search?
Michiel Sallaets: “We brengen al jaren nieuwe AI-mogelijkheden naar Google, waaronder het gebruik van generatieve modellen om de informatie op de zoekresultatenpagina beter te ordenen. Vandaag treedt generatieve AI echter ook naar de voorgrond van de zoekervaring.
Tijdens I/O (de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Google, nvdr.) hebben we uit de doeken gedaan hoe we googelen een boost geven met behulp van generatieve AI. Dat gebeurt concreet via de nieuwe Search Generative Experience (SGE), opgestart als experiment in Search Labs – onze proeftuin voor snelle iteraties. Deze update maakt het eenvoudiger om een onderwerp snel te begrijpen. Zo kan je bijvoorbeeld restaurants, hotels en toeristische attracties bekijken en je reizen inplannen. SGE staat nog in de kinderschoenen, maar we zijn erg enthousiast over de adoptie.”
Welke andere nieuwigheden verbeteren de zoekervaring?
Michiel Sallaets: “We kondigden eveneens een Perspectives-filter aan, die uitsluitend zoekresultaten oplevert met video’s, afbeeldingen en geschreven berichten van gebruikers op vraag- en antwoordsites, discussiefora en sociale media. Voorts hebben we Google Lens geüpdatet, inclusief een nieuwe functie waarmee mensen naar huidaandoeningen kunnen zoeken, en lanceerden we voor Android de toepassing Circle to Search.”
Hoe ervaren jullie met het oog op de toekomst de concurrentiestrijd met sociale media, die steeds meer mensen tegenwoordig als alternatieve zoekmachines beschouwen?
Michiel Sallaets: “Concurrentie is goed en zorgt ervoor dat alle partijen blijven innoveren. Want hoe mensen eind jaren ’90 informatie opzochten, verschilt sterk met hoe ze dat vandaag doen. Innovatie is van groot belang voor een speler als Google, die altijd blijft vasthouden aan zijn missie: producten en updates ontwikkelen die mensen helpen bij het zoeken naar informatie.”
Communications Manager EMEA bij Google