Dataspecialist Statista bundelt wereldwijd alle mogelijke data en informatie om tot de juiste inzichten te komen, ook over content marketing. Op geregelde tijdstippen brengen ze eigen analyses uit, zoals het rapport Content Marketing Worldwide, dat in mei 2022 uitkwam. De meerwaarde zit ‘m hier dus niet zozeer in de nieuwe informatie, wel in de inzichten als gevolg van het bundelen van info.
Les 1: Verhoog je contentmarketingbudget…
… of zorg er in ieder geval voor dat het in sterk stijgende lijn gaat. Contentmarketing heeft enorm aan belang gewonnen. Het mag dan ook niet verbazen dat het budget voor contentmarketing bij bedrijven wereldwijd in 10 jaar tijd bijna verdrievoudigd is. In de Duitstalige landen (DACH-regio) gaat het bijvoorbeeld om een stijging met 250%, van 4,4 miljard in 2010 tot 11,6 miljard in 2022. Wie wil blijven meespelen, heeft dus nood aan een groeiend budget.
Les 2: Zet in op events
De pandemie heeft een dubbel effect gehad op events. Enerzijds hebben we de kracht van virtuele events en webinars leren kennen, anderzijds hebben we het fysieke contact gemist. Contentmarketing draait in 2022 sterk rond events: échte, virtuele… en hybride. Steeds meer merken zorgen ervoor dat hun live events ook via streaming te volgen zijn. Live of on demand. Mensen willen content wanneer ze daar zin in hebben of nood aan hebben en via het kanaal dat hen het best uitkomt…
Les 3: Video is king
Nog sterker dan events is de inzet van video. Opvallend: voor veel merken in B2B is het een belangrijkere tool dan de eigen media. Paid media is in B2B op wereldschaal inmiddels ingeburgerd. In België kunnen we een inhaalbeweging verwachten.
Les 4: Gebruik een goede mix voor je distributie (en vergeet daarbij sociale media niet)
Succesvolle contentmarketing is de combinatie van goede content en ijzersterke distributie. In tegenstelling tot wat we kunnen verwachten is de aandacht van B2B hiervoor groter dan die van B2C – althans op mondiaal vlak. De eigen website en de socialemediakanalen zijn hierbij het belangrijkst, in beide categorieën.
Les 5: Neem de juiste sociale media beslissingen
Welk socialemediakanaal je kiest, hangt enorm af van de sector waarin je actief bent. Logisch. Facebook is in B2C incontournable, gevolgd door Instagram. In B2B valt op dat Facebook nog steeds op 2 staat, op ruime afstand evenwel van LinkedIn. YouTube, Twitter en Instagram zitten Facebook op de hielen…
Les 6: Focus op de juiste zaken
Interessante slide voor B2B-contentmarketeers: wat zijn de succesrecepten? Of anders gezegd: welke factoren maken dat je succesvoller bent? Het antwoord is eenvoudig: elementen die aangeven dat je professioneel met je vak bezig bent. Te weten: een gedocumenteerde strategie hebt, je inspanningen meten, je ROI kunnen berekenen en… minstens de helft van je marketingbudget aan contentmarketing besteden.
Les 7: Meet op verschillende manieren
Web analytics en sociale media monitoring zijn de belangrijkste tools om de impact van je inspanningen te meten, maar het zijn zeker niet de enige. Bevragingen, engagement tracking, social listening en marktonderzoek zijn minder gebruikt, maar zullen in de toekomst ongetwijfeld belangrijker worden. Wie weet of hij de dingen juist doet, heeft immers een enorm competitief voordeel.