Het volume aan online beschikbare content groeit sneller dan onze beschikbare leestijd. 1 seconde op het internet stemt overeen met 9000 tweets, 3 miljoen ontvangen e-mails en 6 uur nieuwe video op Youtube, terwijl op WordPress maandelijks bijna 70 miljoen content-items verschijnen. Een informatietsunami die marketingexperts aanspoort om de weg van de slow content op te gaan.
Merken publiceren daarbij content tegen een trager tempo en trekken volop de kaart van kwaliteit en engagement. Daarmee zitten ze pal op de tijdsgeest, die zweert bij ‘slow life’(slow cosmetic, slow food, slow TV enz.).
De voordelen van slow content
Echt logisch klinkt het niet, meer leads voortbrengen door minder te produceren. Toch kan het, als je slow content interpreteert als zorgvuldig afgebakende content (helemaal aangepast aan de doelgroep), die bovendien van hoge kwaliteit is (voor een globale strategie op lange termijn). Vóór je content begint te produceren, vraag je je af waarom je dat doet, wanneer het moment geschikt is en of het wel de moeite loont. Door weloverwogen te werk te gaan heeft jouw bedrijf veel te winnen bij slow content:
- Je kiest voor kwaliteit. Een lager productietempo stelt je in staat om meer te investeren in content van hogere kwaliteit.
- Je analyseert beter de draagwijdte en prestaties.Essentieel in dat verband is dat je ervoor zorgt dat jouw content steunt op data. Hoeveel data je oogst, hangt natuurlijk af van jouw doelgroepen en doelstellingen.
- Je staat dichter bij de consument.De strategie biedt je kansen om je prospects beter te observeren en dus beter te leren kennen.
- Je ondersteunt de duurzaamheid van jouw merk.Jouw gerationaliseerde, kwaliteitsvolle content kan na verloop van tijd nog beter worden, een aanzienlijk voordeel. Met slow content bouw je op lange termijn aan jouw merk. Dit is de marketing van het geduld, de degelijkste vorm die denkbaar is.
- Je maakt een ethische keuze. Jouw slow-contentstrategie mondt uit in een echte “content-ecologie”.
“Snack content” als aandachtsvanger
Slow content staat haaks op snackable content. In de jaren 2010 evolueerden de verwachtingen van het publiek. Dat fladderde blijkbaar steeds sneller van de ene contentbron naar de andere, met een krimpende aandachtsspanne. “Snack content” leek toen de juiste reactie. Maar sinds 2019 is snack content niet meer voldoende. Andere eisen krijgen de bovenhand: meer kwaliteit, je tijd nemen, meer transparantie, authenticiteit, degelijkheid, echt contact leggen met jouw publiek, … Het klopt dat merken nu meer moeite moeten doen om de aandacht van consumenten te grijpen, maar ze bombarderen met duizend boodschappen is zeker niet de oplossing.
Toch is het nog altijd mogelijk om consumenten met “korte content” bij de hand te nemen en naar “lange content” te leiden. Of gewoon om contact te houden met jouw doelgroep zonder die onophoudelijk te bestoken met commerciële content. Slow en snackable content kunnen dus hand in hand gaan.