Evolve. Zo luidde de titel van de Content Marketing World editie 2023 in Washington. Het was een pover en nogal nietszeggend beestje, en vooral niet de rode draad van dit congres. Maar wie op zoek ging naar die draad, vond die wel. Bij artificiële intelligentie (AI) bijvoorbeeld. AI is eigenlijk niet meer dan een middel om een hoger doel te bereiken: de doelstellingen die elk merk of elke organisatie vooropstelt. Tussen die doelstellingen en de middelen bevindt zich echter een enorm belangrijke tussenstap: de organisatie.
Wat is een contentmarketingfabriek?
Content marketing is – althans in de Verenigde Staten en de Angelsaksische landen – het raderwerk steeds beter aan het afstemmen. Met als ultieme doel: een contentmarketingfabriek bouwen. Een systeem dat intern en in samenwerking met agencies zo gerodeerd is dat het niet alleen superefficiënt, maar ook supereffectief is. Het doel? Maximale impact.
Vijf tips om een contentfabriek te bouwen
We delen graag vijf manieren om tot deze contentmarketingfabriek te komen. Stuk voor stuk inzichten uit de sessies die we meepikten.
1. Documenteer je contentstrategie
If it’s not documented, it doesn’t exist. Deze quote komt uit een presentatie van de voormalige Head of Global Content Strategy & Thought Leaderschip van HR-tech-speler Reward Gateway. Wie een goed gerodeerd geheel wil krijgen, moet een duidelijke strategie bepalen (logisch), maar die daarna ook op papier zetten en daarop de buy-in van elke medewerker krijgen.
Enkel zo slaag je erin om consistentie te bieden. Wanneer een medewerker uitvalt. Wanneer een nieuwe medewerker start. Wanneer je met een bureau begint te werken. Content Marketing Institute toont het belang ervan jaar na jaar aan in zijn onderzoeken, maar toch blijft het een zwak punt van heel wat contentmarketingstrategieën.
2. Start met een editorial committee
Een contentfabriek kan je enkel bouwen als je ook je interne experts meehebt én de mensen die weten wat er bij de klanten en prospecten leeft. Een redactiecomité of editorial committee is daarvoor een goed instrument. Het geeft hen de gelegenheid hun kennis te bundelen en te delen, maar hen tegelijkertijd ook betrokken te houden bij de contentplannen.
“Your best stories and ideas are outside of your marketing silo. Talk to the front line”, klonk het uit de mond van Chloe Thompson van Reward Gateway.
3. Organiseer en gebruik de juiste tools
Je zou het niet zeggen als je de niet te tellen stands van contenttools in het congrescentrum ziet, maar Excel of Google Sheets zijn nog steeds prima tools om je contentkalender – de basis van je productie – te beheren.
Volgens Chloe Thompson is een projectmanagmenttool het belangrijkste hulpmiddel. In een andere sessie zweerden de contentverantwoordelijken van tekensoftware Autodesk dan weer bij Airtable om alles georganiseerd te krijgen, inclusief de contentkalender. Mixed feelings dus, maar dat een tool nodig is om het overzicht over je workflow te behouden, is iedereen duidelijk.
4. Optimaliseer je content
Een eyeopener was de presentatie van A. Lee Judge die het had over B2B-podcasting. Zijn boodschap? Het draait niet om je podcast, het draait om wat je daarmee wil bereiken. Daarom is het belangrijk om te kijken hoe je de conversie kan optimaliseren. En dat gaat zeer ver. Van extra kanalen om je podcast te promoten, over het verknippen van de content, tot het optimaliseren van de landingspagina.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje. Los van podcasting blijft het optimaliseren van je inspanningen op basis van de resultaten erg belangrijk. In plaats van telkens nieuwe content te maken, kan het dus een goed idee zijn om even stil te staan, te kijken wat wel en niet werkt, en het gedane werk te verbeteren.
5. Zet AI in op de juiste manier
En AI dan? De algemene consensus is dat het een geweldige tool is om research mee te doen, om eerste ideeën mee te genereren. Volop gebruiken dus. Om tijd te winnen en die tijd aan creatie, meten en optimaliseren te kunnen besteden.AI toepassen in content marketing is géén no brainer. Er blijven immers nog heel wat ethische parameters. Een content expert blijft cruciaal in het toepassen ervan.