Hoe kijken Belgische content marketeers naar YouTube?

29 mei 2024

“Als zoekrobot, alternatief voor tv of kanaal om een community op te bouwen”. Als tweede meeste bezochte site in ons land houdt elke marketeer YouTube best nauwlettend in de gaten. Welke manieren zien contentmarketingprofessionals om het als merk in te zetten?

Waarom YouTube inzetten als merk?

Volgens Similarweb is YouTube de tweede meest bezochte website van België, na Google. Een must dus om op in te zetten als adverteerder? “Je moet je drie vragen stellen”, zegt Jef De Busser, Content Director van HeadOffice. “Zit je doelgroep op het kanaal? Kan je er je doelgroep op een goede manier bereiken? En draagt het bij aan je marketingdoelstellingen? Het antwoord op de eerste vraag is vrij duidelijk, dat op de twee andere vragen hangt van je merk en je doelstellingen af.”

Sander Van Dijcke, Managing Partner van WAD, ziet nog een aantal andere voordelen. “Het is één van de Google-tools, wat een belangrijke complementariteit voor een adverteerder in zich heeft. En je zit met een publiek met een nood of met vragen, waardoor je op de zoekrobotfunctie kan inspelen.”

Wat zijn gevaren bij het inzetten van YouTube als kanaal?

Afhankelijk van het antwoord op de twee laatste vragen van Jef is YouTube dus een uitstekend kanaal om als merk op in te zetten in je distributiestrategie. Maar… je hebt er als merk natuurlijk heel veel concurrentie. Van andere merken, maar evengoed van media en content creators.

“En je concurreert bovendien met de hele wereld”, voegt Jef toe. “Er is een overdaad aan indrukwekkend goede en juiste content. Zéér boeiend om dat speelveld mee op te stappen…”

Hoe zet je YouTube als merk juist in?

Eruitspringen is dus de betrachting voor elk merk. Maar hoe doe je dat? Onze contentmarketingspecialisten zien drie manieren:

1. YouTube als antwoord op zoekgedrag

“Vroeger werd YouTube vaak gebruikt als een groot archief”, zegt Jef. “Maar ondertussen heeft het platform zijn SEO-waarde meer dan bewezen. Google en YouTube zien elkaar (zeer) graag. Bezoekers gebruiken het platform heel intensief als ze op zoek zijn naar antwoorden of inspiratie. Ze hebben een bepaalde nood. Daar kan een merk slim op inspelen.”

Daarbij denken we meteen aan de how to-video’s waarmee het platform vol staat, maar ook andere formats kunnen. Denk maar aan tutorials, Q&A’s, reviews en dergelijke.

2. YouTube om je awareness te verhogen

 In content marketing is het opbouwen van een publiek cruciaal. “Daarom is awareness van groot belang”, zegt Sander. “Je zit hier in de eerste fasen van de customer journey. Je wil content maken die je prospecten vertrouwen geeft en hen met jou laat kennismaken. Hiervoor bouw je best een strategie waarbij je de doelstelling formuleert om een bepaald deel van je doelgroep met een bepaalde frequentie te bereiken.”

Met andere woorden: je denkt best na hoe Youtube kan bijdragen tot jouw doelstellingen. Onze experts merken vandaag dat Youtube vaak als een awareness kanaal wordt ingeschakeld, met als gevolg een focus op bereik en frequentie. Dat is immers de vereiste om te zorgen dat jouw boodschap kan binnenkomen bij een relevante doelgroep.

3. YouTube om een community te bouwen

“Wie een publiek heeft, kan hier een community rond bouwen”, gaat Sander verder. “Dan helpt het om heel wat interactiemogelijkheden zoals polls, livechats en premières (waarmee je een video inplant en aankondigt als een gebeurtenis) in te bouwen.”

Wie gaat voor een community, geniet trouwens van een extra voordeel. YouTube rangschikt video’s immers in functie van een aantal parameters. Interactie is daarbij een belangrijk element. Hoe meer likes en shares, hoe langer de watch time, hoe beter voor je ranking. En laat een community nu net veel engagement tonen…

“Eerlijk gezegd ken ik niet veel Belgische merken die consequent en goed inspelen op een communitygevoel”, voegt Jef toe. “Een community opbouwen op YouTube lijkt bij content creators beter te lukken.”

Zet je best in op influencers of content creators of beter niet?

Dat brengt ons bij de vraag hoe je best omgaat met influencers. Zij hebben een groot bereik, maar helpt samenwerken met hen jouw merk vooruit?

“Uiteraard kan het een goed idee zijn om een influencer jouw product te geven en te laten onderwerpen aan bijvoorbeeld een stevigheidstest of om een content creator aan een challenge te onderwerpen”, zegt Jef. “Maar dat mag niet het startpunt zijn. Belangrijk is om eerst een videostrategie te ontwikkelen, dan te kijken of en hoe YouTube daarin kan passen en pas daarna na te gaan of influencers dat nog kunnen versterken.”

“Als je samenwerkt met een content creator is het allerbelangrijkste dat de content authentiek en persoonlijk is”, voegt Sander toe.

Welke tools zijn er om influencers te vinden?

Welke rol speelt YouTube advertising?

Hoe pak je dat praktisch aan? “YouTube biedt heel wat targetingmogelijkheden”, weet Sander. “Je kan targetten op interesses, op het ‘in market’-zijn, en zelfs e-mailadressen gebruiken. Ook het verdwijnen van de third party cookies zal op deze targetmogelijkheden een invloed hebben. Je zal steeds meer op eigen data een beroep moeten doen.”

“Vergeet ook niet dat steeds meer mensen de YouTube-app op hun tv hebben. YouTube vervangt steeds meer tv en biedt je de mogelijkheid aan goedkopere tarieven je publiek te bereiken”, voegt Sander verder toe.

Hoe meet je de impact van wat je doet op YouTube?

“Hoe je succes meet, hangt af van je videostrategie”, zegt Jef De Busser. “Dan bepaal je immers je doelstelligen: de kijktijd verhogen, abonnees werven, …” Wanneer YouTube deel uitmaakt van een bredere strategie, kan het ook helpen bij het opbouwen van doelgroepen, die je kan meenemen om touchpoints die daarna volgen nog relevanter te maken.

“Of YouTube tot en met conversie kan gaan?”, vraagt Sander zich tot slot af. “Dat hangt ervan af wat die conversie juist is. Het hoeft geen sales te zijn, het kan ook het downloaden van een whitepaper of het inschrijven voor een event zijn. YouTube kan daar zeker bij helpen.”

De 21 strafste content creators in België

De 5 indrukwekkendste influencercases van merken

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief