Klanten vinden bureaus vaak te duur. En dat heeft niets met hun tarieven te maken, wel met het gevoel te weinig toegevoegde waarde te krijgen. Ze hebben het gevoel niet begrepen te worden, dat alles meer tijd vraagt dan verwacht… Kortom: de flow van de uitwisseling van informatie en ideeën verloopt niet vlot.
Hoe je iets organiseert, daar wordt veel te weinig bij stilgestaan. Terwijl net de combinatie van productenkennis van de klant en het creatief vertalen van de briefing van het bureau ervoor zorgt dat uitstekende prestaties geleverd worden. Het is de interactie die vonken geeft.
Structureren om te overleven
Maar… goed nieuws: ook de uitvoering van ideeën is iets dat perfect gestructureerd kan worden. Dat doe je met een operationeel model. Dat vat de uitwisseling samen tussen twee partijen, maar ook de manier van werken aan beide zijden.
Hoe je dat doet? Door na te gaan of er voldoende relevante samenwerkingsplatformen zijn – en het is inmiddels voldoende bewezen dat e-mail niet tot die categorie hoort. Door te kijken of de rollen tussen bureau en adverteerder voor iedereen duidelijk zijn. Door te evalueren of de interne rapporteringslijnen duidelijk en transparant zijn.
Wanneer dat het geval is, zorgt het voor rust. En vermits de afspraken kunnen veranderen (en ook de mensen kunnen veranderen), zet je ze best op papier. Zo kan het meteen deel uitmaken van een ‘welkome pack’ bij een nieuwe medewerker bij bureau of adverteerder. En begint die niet meteen met stress, maar wel met rust.