1. Real time content
“Op CNN zagen we afgelopen week hoe een journalist en een cameraman live de rellen in Minneapolis volgen en hoe ze zoeken naar de actualiteit. Dit soort realtime ingesteldheid verwachten we vandaag ook van merk; merken moeten zich als media gaan gedragen om authentiek te blijven. Consumenten kopen vandaag veel meer je aanpak i.p.v. enkel je product. Met newsjacking en content curation kan je daar in content marketing op inspelen. Maar dat doe je natuurlijk niet enkel als het jou als merk uitkomt. Dat vergt een always-on attitude.”
2. Hypergepersonaliseerde content
“Content moet relevant zijn, maar die relevantie verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Om de relevantie te verhogen, segmenteer je je content best en kies je voor een kanaal waar de content samenkomt. Voor een B2B-merk in home improvement startten we recent een niche Facebookgroep op, waar de leden ook onder elkaar content kunnen verspreiden. Dat verhoogt de relevantie. Maar het betekent opnieuw dat je een always-on attitude moet hebben en continu moet monitoren.”
3. Merken moeten versterken in plaats van enkel te roepen
“Als mainstream merk ben je an sich niet interessant; de content die vrienden over jouw merk publiceren is dat wel. Een belangrijke taak van merken in content marketing is het versterken van wat er over hen gezegd wordt. Dat doe je bv. niet enkel meer met traditionele influencers, maar liefst in combinatie met micro-influencers, die meer op je uiteindelijke consument lijken en waarin die zich kan herkennen. Dat levert ook interessante uitwisselingen op. Daarvoor moet je natuurlijk goed aan social listening doen. Wat opnieuw een always-on attitude vergt.”