Een community groeit door te werken aan verbinding. Een van de beste manieren om langdurige relaties op te bouwen is door content marketing te gebruiken om in contact te komen met de doelgroep en nuttige informatie te verkrijgen over je markt of je doelgroep.
Communities worden gevormd door gelijkgestemden die samen de interesse in een bepaald onderwerp of een relatie met een merk of bedrijf delen. Merken die de brug kunnen slaan en deze gelijkgestemden met elkaar kunnen verbinden, komen in een unieke positie terecht.
Het gaat niet alleen om het opbouwen van een verbinding tussen je merk en je klanten, het gaat meer om het verbinden van mensen met andere mensen, zodat ze kunnen delen en zich welkom voelen in een gemeenschap van mensen met gemeenschappelijke interesses, doelen en vooral passies.
Waarden en passie
Een brand community zou alle aspecten en waarden van de organisatie of het merk moeten omvatten. Mensen houden ervan om tot een community te behoren waar anderen dezelfde waarden en interesses hebben. Ze worden gevoed door het enthousiasme dat ze van elkaar krijgen en willen de dingen delen waarvan ze weten dat anderen zich ermee zullen identificeren en het interessant zullen vinden. Mensen die gepassioneerd zijn zullen met enthousiasme praten en delen wat voor hen belangrijk is. Dit helpt om andere gelijkgestemden aan te trekken die een passie hebben voor de niche en de markt waarin je je bevindt.
#Sharingiscaring
Het start met een tweerichtingsconversatie. De content die je de wereld instuurt, moet waardevol en relevant zijn op elk moment van je customer journey. Is de content niet kwalitatief genoeg of te commercieel dan hebben ze je meteen door. Consumenten weten ondertussen het verschil en staan enkel nog open voor content die voor hen relevant of bruikbaar is. Influencer marketing wint hierdoor terrein. Vrienden, familie, experten vinden we geloofwaardiger. Ze fungeren als ambassadeurs van je merk.
Zo heeft JBC bijvoorbeeld haar ‘Momsters’. Deze momfluencers delen graag hun dagdagelijkse herkenbare verhalen en foto’s met de ‘JBC family’ community. Hun verhalen sharen ze via social, op de JBC-blog, in de nieuwsbrieven en in het magazine.
Een community wordt gevormd om mensen te helpen en in hun diverse interesses te voorzien, niet alleen om de merkverkoop te stimuleren. Mensen sluiten zich graag aan bijeen community omdat ze op zoek zijn naar antwoorden, aanbevelingen, ondersteuning, status, inclusie, gemeenschappelijke waarden en manieren om iets terug te doen. In veel gevallen zijn mensen meer geïnteresseerd in de verschillende sociale aspecten van het deel uitmaken van een brand community, dan in het eigenlijke merk zelf. Social networking is een belangrijk onderdeel geworden van de dagdagelijkse activiteiten.
Niet breder maar dieper
Een manier om specifieke doelgroepen binnen uw gemeenschap te bereiken, is door subgroepen aan te maken. Wanneer een beperkt aantal mensen wordt samengesteld die allemaal een dieper begrip of vergelijkbare interesse delen, zullen ze eerder contact maken omdat de ruimte intiemer en directer is. Een subgroep kan degenen die elkaar misschien anders hebben gevonden, verder verbinden. Een subgroep kan om verschillende redenen exclusief worden gemaakt, afhankelijk van het doel van een merk, zoals premiumleden, testers en vrijwilligers.
Om subgroepen te helpen groeien, kan je gespecialiseerde inhoud maken die enkel gericht is op die doelgroep. Zodra je deze subgroepen hebt, kan je ze voor verschillende doeleinden gebruiken, zoals het verzamelen van meningen en andere nichegegevens. Vraag bijvoorbeeld de leden van een community-subgroep wat zij vinden van een aanstaande campagne die je wilt gaan uitvoeren, vraag hen naar de huidige activiteiten of krijg feedback over een nieuw product of nieuwe dienst voordat deze voor het publiek wordt vrijgegeven.
Community membership programs
Lidmaatschapsprogramma’s, zowel betaald als onbetaald, geven klanten een gevoel van bijzonder voorrecht. Marketeers kunnen klanten behandelen als abonnees en ze premium-inhoud geven om klantenrelaties te verbeteren en te verlengen. Speciale inhoud die wordt gedeeld met kleinere groepen en niet met het grote publiek, versterkt de relatie en houdt klanten voor een langere periode vast. De mogelijkheid om te delen en te leren van kleinere groepen kan speciale inzichten en gegevens genereren, ze kunnen speciale kortingen, freebies, voorbeeldproducten en andere beloningen ontvangen voor deelname aan een merksubgemeenschap of lidmaatschapsprogramma.
Verzorg je ambassadeurs
Wanneer je erin slaagt een brand community op te bouwen, heb je een krachtig onderdeel van jouw bedrijf gecreëerd. Een brand community en zijn subgroepen zorgen voor een groep van je meest betrokken klanten. Deze groep klanten wordt onvermijdelijk je meest invloedrijke woordvoerders. Ze zijn een waardevol hulpmiddel dat verschillende inzichten kan opleveren. Ze zullen hun fijne ervaringen met jouw merk sharen, jouw nieuws delen, jouw producten kopen, jou vertellen wanneer je de dingen goed doet en wanneer niet.
Content marketing is een geweldige manier om een community te bouwen. Door content te creëren en te delen die meerwaarde biedtaan je consumenten, niche en markt, breng je mensen samen. Het is belangrijk om jouw klanten te begrijpen, om te weten waarvoor ze staan en hoe jouw merk in hun leven past.
Zorg er voor dat je de kanalen waar je community zich bevindt kent en weet op welke momenten ze actief openstaan voor jouw content. Je merk moet niet altijd op de eerste plaats komen en de content die je maakt, hoeft niet altijd je merk er middenin te hebben. Denk goed na over de behoeften en creëer inhoud van hoge kwaliteit waarvan ze zullen genieten en waarvan ze zullen profiteren. Maak content die er toe doet.
Weet tot slot dat een brand community opbouwen tijd neemt. Het is een strategie op lange termijn. Net als content marketing. Maar door een community te creëren, groeit jouw meest invloedrijke klantenbestand en verbetert jouw algehele marketingstrategie.