Breekt ‘ie door of breekt ‘ie niet door? De smart speakers zijn ondertussen al een paar jaar in ons leven. Bij de start werd door menigeen voorspeld dat het ons zoekgedrag compleet zou veranderen.
Niet onlogisch. Wanneer we gesproken zoekopdrachten ingeven, zijn die heel anders dan getypte opdrachten. Ze zijn dan ook gemiddeld langer dan hun getypte broertjes. SEO zou dus meer en meer richting longtail gaan.
Alleen, is dat wel zo? Gebruiken we die smart speakers wel? En welke invloed hebben ze op ons zoekgedrag?
Betrouwbare data ontbreken op dit vlak. Al kunnen we zeker stellen dat smart speakers stilaan hun plaats in de huiskamer hebben gevonden. Maar echt zoeken doen we er toch niet mee: het blijft vaak beperkt tot de radio aanzetten en vragen om het weer.
Voice search is een trend
Edoch, het gevaar van trends is dat ze gezien worden als een hype. Het is er kort en dan is het weer weg. Smart speakers zijn waarschijnlijk een hype. Maar voice search is dat niet. Meer en meer toestellen kunnen met de stem bediend worden. Denk maar aan wagens.
Dat zal ervoor zorgen dat we stilaan gewoon zullen worden aan stembediening en er ook complexere zaken mee zullen doen. Zeker als verschillende toestellen (denk maar aan je koelkast, je wagen en je gsm) met elkaar verbonden worden en zaken (bijvoorbeeld winkellijstjes) gecentraliseerd worden.
4 tips voor goede voice search resultaten
Voice search is er dus eentje om in je achterhoofd te houden wanneer je een nieuwe site bouwt of een contentplatform uit de grond stampt.
Enkele tips om dit goed aan te pakken:
- Ga voor de conversatie. Wie via voice iets zoekt, stelt een vraag en wil een antwoord, terwijl bij typen vaak enkel keywords worden ingegeven. Wanneer jouw content begint met een titel als ‘hoe zal SEO er binnen 5 jaar uitzien?’, is de kans groter dat je bij voice search komt oppoppen.
- Mik op ‘featured snippets’. Zoekrobots als Google worden steeds meer méér dan enkel een overzicht van zoekresultaten. Featured snippets zijn de vakken helemaal bovenaan de resultaten, waar vaak iets staat dat het meest op een definitie lijkt. Hier figureren, betekent scoren, zoveel is duidelijk.
- Zorg ervoor dat je focust op longtail zoekwoorden. Eerder 3 tot 8 dan 1 tot 3 dus.
- Maak je site mobielvriendelijk. Voice search gebeurt niet (of nauwelijks) via je desktop. Voor de resultaten komen mensen dus op je mobiele site terecht. Zorg dat je die hebt.
En ondertussen maar wachten tot Alexa ook in het Nederlands beschikbaar is…