Aantrekkelijke en relevante content via verschillende kanalen brengen, dat is wat het contentmerk Allerhande van Albert Heijn zowel nationaal als internationaal bekend maakt. De combinatie van een magazine, videorecepten, social media, website en een app laat iedereen aan zijn culinaire trekken komen. Of je nu een doorgewinterde hobbykok bent of gewooninspiratie zoekt die je doet watertanden.
Voorloper in content marketing
Supermarktketen Albert Heijn liep al in 1954 (!) voorop met papieren content marketing. Het magazine telt intussen een oplage van meer dan 2 miljoen exemplaren.
Straf weetje: met Kerstmis eten meerdere miljoenen Nederlanders hetzelfde menu, namelijk het kerstmenu van Allerhande…
Dat vooroplopen doet AH nu ook al een hele tijd online. Het magazine werd uitgebouwd tot een contentplatform, door de Nederlander Rutger Anema die in zijn 7 jaar als hoofdredacteur het potentieel van content marketing wou benutten.
Customer journey
Slim gezien van Albert Heijn dat de klantvraag “Wat eten we vandaag?” crossmediaal ingevuld wordt en de traditionele promotiefolder sterk overstijgt. De marketeers achter Allerhande dachten daarbij goed na over de customer journey. Welke stappen onderneemt iemand die aan de slag wil voor zijn volgende avondmaal?
Zet in op zoektermen
Investeren in SEO is een must, want als je bezoekers online wil binnenhalen via Google dien je onderzoek te doen naar welke termen mensen zoeken. Bijvoorbeeld naar gezonde recepten. Ook kinderen vinden hun weg in de keuken met een playlist op YouTube en een apart kidsmagazine op maat.
Daarnaast zijn er online nog een zeer uitgebreid aantal themapagina’s waarmee je wel eventjes zoet bent. Koken voor minder dan 2 euro per persoon is in tijden van inflatie bijvoorbeeld geen overbodige luxe.
Even mixen en klaar
De mix van print en online slaat aan: minstens een op drie Nederlanders slaat ondertussen aan het koken na Allerhande te raadplegen. Als je in het magazine getriggerd wordt door een recept, zul je bij een volgende maaltijd sneller teruggrijpen naar de app of website.
De mijn AH app heeft zelfs een nuttige kookstand bij recepten, zodat je smartphone niet altijd in stand-by gaat. Praktisch toch? Bij het ontwikkelen van de applicatie werd ook gedacht aan digitale boodschappenlijstjes, het bewaren van je eerder gekochte producten en je hebt je klantenkaart en Extra Bonusaanbiedingen digitaal bij de hand.
Welke content marketing lessen kunnen we in België hieruit leren?
Belgische contentmarketeers kunnen dan ook heel wat opsteken van Allerhande.
- Vertrek vanuit de belangrijkste vraag die de klant zich stelt. In het geval van Allerhande: “Wat eten we vandaag?”
- Pas je kanalen aan in functie van het gedrag van je klanten. Mensen lezen magazines om inspiratie op te doen, maar zullen tijdens het koken ook naar hun smartphone of tablet grijpen om een recept op te zoeken.
- Food, fun & flavour is gelijk aan visualiteit. Mensen worden nu eenmaal aangetrokken tot mooie en duidelijke recepten
- Hou rekening met Google om je customer journey uit te bouwen en het maximale uit SEO te halen.
- Have no fear. Mensen die na het consulteren van Allerhande naar een andere supermarkt gaan om inkopen te doen? Daar gaat het niet om, het gaat om de klant en wat hij zoal op tafel tevoorschijn kan toveren.
Deze case komt aan bod in Dit is content marketing, het meest recente Belgische boek over content marketing, van de hand van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens.