Custo selecteerde 8 relevante content marketing boeken voor jou. Ze helpen je een contentstrategie opzetten, uitbouwen en verbeteren.
The Content Code, door Mark Schaefer
60 tot 70% van de content die op B2B-bedrijfswebsites wordt geplaatst, wordt niet gezien. Dit is een van de opvallende cijfers uit het boek The Content Code. Stel nu dat er een formule zou bestaan om toch volop mee te feesten én er uit te springen op de content creation party?
Dit boek belooft je deze formule. Je vrienden en volgers zijn hierin cruciaal. Focus met de content niet enkel op de vragen die zij hebben, maar zorg er ook voor dat ze zichzelf verbeteren wanneer ze jouw content delen. Worden ze aanzien als cooler, als toffer naar hun vrienden, als beter geïnformeerd?
De reviews prijzen de vele inzichten, praktische tips en adviezen in het boek als verplichte lectuur voor contentmarketeers. En wanneer de inzichten uit het boek al zo goed gedeeld worden, zorgen deze er misschien voor dat uw content binnenkort ook beter gedeeld wordt.
Contentbijbel, door Cor Hospes
De titel Contentbijbel getuigt van veel ambitie. De ervaren marketingspecialist Cor Hospes gaat deze dan ook niet uit de weg. Het fijne van het boek is dat je via echte verhalen wordt ingewijd in content marketing als marketinginstrument voor zowel kleine als grote bedrijven. En net zoals de echte bijbel hoef je niet elke letter te lezen om een inspirerende boodschap op te pikken. Lees over Ron of Roodkapje, leer de 9 redenen waarom je best een journalist inhuurt voor je contentcreatie… en geef vervolgens je lezers minstens één hoofdpersonage waarmee ze zich kunnen identificeren.
Maar het moet gezegd. Het boek lokt gemengde reviews uit. Wat voor één lezer een fijne verzameling anekdotes en best practices is, vindt een ander maar loshangende verhalen die niet interessant zijn wanneer je de auteur niet kent.
Cor Hospes, Adfo Groep, 2015
True Storytelling, door Paul Hillesum en Amber Franssen
Reclame heeft een geloofwaardigheidsprobleem. Maar geen nood. De oplossing is het delen van echte verhalen. Met deze boodschap en dit boek spreken de auteurs van True Storytelling dan ook marketingafdelingen aan die een alternatief zoeken voor de campagnes die ze jarenlang hebben opgezet.
Hun True Storytelling-methode helpt ondernemers, marketeers en reclamemakers bij het vertellen van geloofwaardige merkverhalen. En ja, ook deze methode heeft een ‘canvas’. Heel handig om op één A4 je authentieke merkpositionering uit te werken.
De mix van howto en inspiratie wordt gewaardeerd. “Een nuttig en heel mooi boek met bruikbare tools voor het ‘schrijven van True Stories’, want dat is waarmee merken hun geloofwaardigheid kunnen terugverdienen!”, lezen we in online reviews.
Van Duuren Management, 2016
De TED methode, door Chris Anderson
Content marketing op het grote podium. Velen dromen ervan om hun verhaal, of dat van hun bedrijf ooit te vertellen als keynote speaker aan een paar honderd mensen. Maar wat als je daar eenmaal voor gevraagd wordt? Hoe bouw je je verhaal op? Hoe vermijd je dat het een commercieel praatje wordt? Hoe boei je het publiek?
In TED Talks – en de Nederlandse vertaling De TED-methode – diept Chris Anderson het beste op uit de beste keynotes. Dat hijzelf de man is die de TED Talks transformeerde tot de meest impactvolle speeches in de wereld, maakt hem hier tot dé authoriteit.
Volgens online reviews is dit dan ook het beste boek over de TED Talks dat op de markt is. “Je zult dan niet meteen een TED talk kunnen houden na het lezen, maar je gaat wel veel ideeën hebben, concepten en tools die door de beste TED-sprekers succesvol toegepast worden.” Ook voor wie intern zijn collega’s al eens moet toespreken. En nu oefenen!
De TED methode. Impactvol presenteren, Chris Anderson, Maven Publishing, 2016
TED Talks. The Offical TED Guide to Public Speaking, Chris Anderson, 2016
B2B Contentmarketing, door Bob Oord & team
De droogste titel uit deze lijst, en ook het droogste boek. Maar hoeft dit een probleem te zijn? Je krijgt wat je ziet. Niet onbelangrijk in content marketing. Het is dan ook een zakelijk boek, zonder franjes. En je zult er alles in vinden om je content marketing binnen een B2B-omgeving op te zetten.
Van het eerste idee, de redenen waarom het nu echt wel tijd wordt om deze marketingaanpak te integreren, tot het uitwerken van je strategie. Beheers je de 7 fundamenten, dan staat je bedrijf een gigantische stap verder in deze uiterst boeiende marketingrichting.
In reviews wordt het boek geprezen om zijn waardevolle handvatten voor iedereen die betrokken is bij marketing, communicatie, klantcontacten en verkoop binnen business-to-businessorganisaties.
Bob Oord & team
Van Duuren Management, 2014
Buyer Personas, door Adele Revella
Hoe goed ken je je klanten? Spreek je direct met hen over hun gewoonten, wensen en gebruiken? Hoe echt zijn de buyer personas die je zelf in je bedrijf gebruikt?
Met haar boek gaat Adele Revella in tegen het geloof in big data, het geloof dat je met grote hoeveelheden data je klanten beter kent. Daarentegen, persoonlijk luisteren leert je veel meer. Interview ‘s ochtends een klant, en tegen morgenavond heb je sterke nieuwe kennis over hoe je kopers denken.
Hoewel het boek minder gefocust is op content marketing, sterkt het je in deze marketing discipline waarin de klant centraal staat. Als je weet wie je klanten zijn, weet je beter welke content je hoe, waar en wanneer kan delen.
Zoals in een van de vele positieve reviews over het boek: “Ik was aangetrokken tot Adele’s buyer persona onderzoeksmethode omdat ik een meer effectieve contentmarketeer wilde worden. Ik was de nota’s van wat aan de kopers gecommuniceerd moest worden moe. Ik wil nu echt op het niveau van mijn klanten communiceren.”
Wiley, 2015
X, door Brian Solis
Ervaringen zijn het product geworden vandaag. Net daarom moeten sales, marketing, product ontwikkeling en alle andere afdelingen deze ervaringen ondersteunen en proactief creëren. Content marketing is een belangrijk element in deze X, of experience.
Daarom is dit boek interessant voor wie strategisch content marketing wil inbedden in een totaal nieuwe businessaanpak. De auteur leert je om een ervaringen te ontwikkelen waarnaar verlangd wordt, en die uniform zijn op elk moment en elke plaats.
Opmerkelijk is dat een boek dat benadrukt hoe belangrijk design hierin is, net hier de meest negatieve reviews over krijgt. “Dit boek probeert grafisch te imponeren. De designer wil te zeer zijn kunnen tonen, waardoor de content onleesbaar en onbruikbaar wordt. Te overweldigende schema’s, vele zwarte pagina’s…”
Zo geeft het boek ook onbedoelde lessen aan content marketeers: content voor alles. Design zou vooral moeten dienen om content te versterken.
Wiley, 2015
Think like a publisher, door Rebecca Lief
Je hebt een blog, post op Facebook, verstuurt nieuwsbrieven of maakt een magazine? Wel dan ben je een uitgever. Nu komt het er op aan om ook te denken en te handelen als een uitgever. Maar hoe doe je dat?
Content marketing experte Rebecca Lief zet de mogelijkheden op een rij, na omstandig in te zoomen op wat content marketing is, en waarom het nu belangrijk is. Hoofdstukken voor gevorderden behandelen de content audit, de workflow en SEO.
De online reviews lopen uiteen van “Pure crap” tot “Great book”. Laten we vooral deze onthouden: “Dit boek is een prima basis gids voor wie zijn marketing wil versterken via het creëren van online content”.
Content Marketing: Think like a publisher – How to Use Content to Market Online and in Social Media.
Rebecca Lief
Que, 2011