Case: Zo haalt Indaver voordeel uit buyer persona’s

4 oktober 2023

In een employer branding-campagne van Indaver, een toonaangevend afvalverwerkingsbedrijf dat actief is in duurzaam afvalbeheer in Europa, bewezen buyer persona’s duidelijk hun nut. Lore De Jonge (Bold & pepper) geeft een woordje uitleg.

Indaver zocht een manier om afgestudeerden te rekruteren voor zijn International Graduate Programme. Zich goed bewust van de war for talent, ontwikkelde het bedrijf een gloednieuw programma dat zich richt op afgestudeerden met een master of bachelor in technische studies of in management. Twee jaar lang ontdekken de studenten op verschillende Europese locaties de organisatie én hun eigen talenten via een traject op maat. Voor Indaver dé gelegenheid om werknemers aan zich te binden.”

Opstellen van de ideale kandidaat

“Het project was ideaal om er buyer persona’s rond te definiëren. Zo stelde Indaver strikte criteria aan potentiële kandidaten – afgestudeerd in specifieke studies, maximum één jaar werkervaring –, maar haalden we ook een pak kenmerken uit waarden en behoeften van kandidaten. Die kwamen voort uit tal van voorbereidende interviews met Indavers HR- en communciatieteams. Vanuit hun praktijkervaring konden die medewerkers ons een concreet en specifiek beeld geven van zo’n kandidaat: interesses, met welke mindset hij of zij in een eerste job of een dergelijk programma stapt, wat de kandidaat verwacht van een werkgever en van een job, …

Met een mix van hard en soft kenmerken creëerden we de persona van een graduate die in aanmerking komt en interesse heeft in Indavers programma.

We hadden de ideale kandidaat voor ogen: jong, ambitieus, avontuurlijk, ziet zich in verschillende teams en op verschillende locaties meedraaien, is zelfredzaam, neemt graag initiatief, wil een job die bijdraagt aan een betere wereld, wil uitgedaagd worden, wil een inkijk krijgen in een bedrijf in al zijn facetten en op verschillende niveaus, wil werken in een internationale omgeving, …”

Uitwerken van communicatie in functie van de buyer persona

“Daarna gingen we aan de slag en bedachten we een concept, strategie, content en distributieplan. We werkten een dynamische look and feel en tone of voice uit om de aandacht te trekken. Het programma en bedrijf maakten we tastbaar door een blik achter de schermen te geven. We schoven een reeks van Indavers collega’s, ambassadeurs als het ware, naar voren en lieten hen getuigen in beeld en op foto. In eigen woorden vertelden ze wat hun job inhield en waarom zij kozen voor Indaver als werkgever. Woorden die we overigens koppelden aan Indavers waarden.”

Slimme distributie van de juiste content

“De herkenbare verhalen vormden de ruggengraat van de hele communicatie rond het programma en speelden we uit via tal van kanalen. Die kozen we heel gericht.

Op overzichtelijke websitepagina’s konden geïnteresseerden alle info terugvinden en alle getuigenissen in detail nalezen, inclusief call to action naar een Apply-button. Op rekruteringswebsites en LinkedIn plaatsten we vacatures om top of mind te komen bij nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Indavers andere socialemediakanalen spekten we met diverse templates en posts in allerlei vormen om buzz te creëren rond het programma. Op jobbeurzen gebruikten we een banner en flyers om het gesprek op gang te brengen tussen HR-collega’s en geïnteresseerde studenten.

Voor Indaver was de buyer persona van een graduate belangrijk voor het rekruteringsproces en de slaagkansen van het programma. Voor Bold & pepper vormde het vooral een manier om de look and feel, tone of voice, content en kanaalstrategie zo goed mogelijk af te stemmen op de doelgroep.”

Resultaat buyer persona-aanpak

“Het resultaat? Voor de 8 plaatsen die Indaver ter beschikking stelde, solliciteerden maar liefst 743 kandidaten! En dat met een bescheiden budget en organische content op sociale media.”

Waarom wordt content maken in functie van de customer journey nog belangrijker?

De vraag van vandaag: hebben buyer persona’s (nog) zin?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief