Delhaize magazine als echt contentplatform

14 oktober 2015

Delhaize is sinds 1867 een Belgische detailhandelspionier die als eerste in Europa, in 1957 in Brussel, een supermarkt opende die 100% draaide op zelfbediening. Het merk ging van start als een familiebedrijf en koestert sindsdien nauwe banden met de Belgische markt. Omdat de concurrentie opflakkert, wil Delhaize zijn positie als Belgische marktleider verstevigen, zijn imago aanscherpen en klantentrouw aanwakkeren.

De doelstelling

Laat het merk Delhaize schitteren

In maart 2014 lanceert Delhaize zijn nieuwe slogan ‘goed kopen, goed eten’. De keten wil de mensen hun hart veroveren als ‘favoriete supermarkt’ met kwaliteitsproducten, verse voeding en seizoensfruit en -groenten. Delhaize positioneert zich als de partner waarop je kan vertrouwen om goed te eten voor een heel redelijke prijs. Maar niet alleen de producten zijn goed, ook de relatie met de klanten moet top zijn.

Dit nieuwe imago moet ingang vinden bij klanten en eindverbruikers om zo een domino-effect te creëren van mond-aan-mond-reclame en nieuwe klanten naar de supermarkten te lokken. Een positieve relatie met de klant levert immers gratis publiciteit op in het gezin en bij vrienden, of dat nu face-to-face is of online (vb. sociale media).

Enkel het beste is goed genoeg voor jou

Veel supermarkten en prijskrakers gaan een prijsoorlog aan. En ook al krijg je bij Delhaize waar voor je geld, het wil duidelijk anders communiceren dan de concurrentie. Delhaize pakt bewust uit met de kwaliteit van zijn producten om zijn klanten te helpen om gelukkiger en gezonder te leven. De zorgeloze slogan ‘goed kopen, goed eten’wordt zo concreet gemaakt voor de consumenten. Ze verdienen beter dan al die prijsstress.

Tevreden klanten komen terug en kopen meer van hetzelfde. Maar Delhaize wil hun aankoopgedrag uitbreiden naar andere producten, meer bepaald uit een gamma van hogere kwaliteit. Behalve een groter verkoopvolume, streeft de supermarktgroep er ook naar om de boodschappenlijstjes van zijn klanten te diversifiëren. Dit zwengelt dan weer de omzet aan en vergroot het marktaandeel.

Wie willen we aanspreken?

Je komt een doorsnee van de maatschappij tegen in de supermarkt. De voornaamste doelgroep van de marketeers van Delhaize zijn de mensen die de boodschappenlijstjes maken of zijn die de portefeuille vasthouden bij het winkelen. Daarnaast geeft Delhaize ook aandacht aan al diegenen die een rechtstreekse invloed hebben op hen: de kinderen, de partner, vrienden, …

De oplossing

Om de slogan ‘goed kopen, goed eten’ waar te maken bij de consument, ontwikkelde Gicom een vernieuwend online magazine dat hand in hand gaat met een traditioneel gedrukt magazine. ‘Delhaize magazine’ (online & print) vertaalt de slagzin van Delhaize naar het huishouden van de mensen, zowel qua inhoud als stijl.

Geniet van het leven

Mensen eten graag lekker, en dat is nu net waar Delhaize magazine over gaat. Het staat vol met achtergrondartikels over voedingsproducten die doorspekt zijn met gemakkelijke recepten die de besproken ingrediënten omtoveren tot heerlijke gerechten. Het nodigt de chef des huizes uit om een keer nieuwe specialiteiten te proberen.

Maar je hoeft geen kok te zijn om met het magazine aan de slag te gaan. Er zijn recepten van verschillende moeilijkheidsgraad, maar ook plezante keukenactiviteiten voor de kinderen, een snelle hap voor drukbezette mensen, variaties op het zelfde thema of trucjes om restjes te doen verdwijnen, …

Goed eten is onlosmakelijk verbonden met kwaliteitsingrediënten. De artikels vertellen het verhaal achter de producten. En de recepten vermelden consequent de voedingswaarden. Daarnaast focust het magazine ook op seizoensproducten, lokaal lekkers en betaalbare gerechten, met respect voor het milieu en de portefeuille.

Een toegankelijk off- en online formaat

De gezellig huiselijke look sluit mooi aan bij ‘goed kopen, goed eten’. De appetijtelijke afbeeldingen en perfecte productpresentaties doen je watertanden. De tekst in schoolbordstijl doet jeugdherinneringen opleven en mama’s eten is natuurlijk altijd het lekkerst. De gebruikte taal is heel toegankelijk en aangenaam om lezen, zodat het een breed scala kopers over de streep trekt.

En ook al baadt het e-magazine in dezelfde sfeer, het is veel meer dan een kopie van de gedrukte versie. De inhoud wordt slim aangepast aan de mogelijkheden van online interactie: dynamische navigatie en zoekfunctie, inbedding van sociale media, doordachte product placement, pop-ups met receptvideootjes en keukentrucjes, … Dankzij responsive technology leest het e-magazine vlotjes op gelijk welk scherm (pc, tablet, smartphone).

Snel naar het online magazine

 

Advertentiemogelijkheden

Delhaize magazine is een perfect instrument voor product placement. Externe adverteerders kunnen een traditionele advertentie of banner plaatsen bij een gerelateerd artikel, maar ze kunnen net zo goed een recept sponseren of een artikel wijden aan hun product(en). Daarnaast biedt het e-magazine een uitgebreid gamma van online adverteermogelijkheden om de impact van een reclamecampagne verder te versterken. En ook niet onbelangrijk: de reclame dekt de productiekost van het magazine.

De resultaten

Delhaize magazine is het meest gelezen magazine wat betreft oplage, maar ook de online versie wordt gretig bezocht. De online interesse voor Delhaize (bijvoorbeeld Facebook likes) toont dat het merk sterk in zijn schoenen staat.

De output

Delhaize magazine wordt zes keer per jaar uitgebracht in de twee voornaamste nationale talen van België: Nederlands en Frans. 600.000 gedrukte exemplaren worden verspreid via de supermarkten en het magazine wordt gelezen door niet minder dan 2,6 miljoen lezers volgens de cijfers van het CIM, het Belgische centrum voor informatie over de media. Dit betekent dat Delhaize magazine de handen, hoofden en harten bereikt van zo goed als een op de vier Belgen.

Het online magazine kent 785.000 pageviews per maand en maakt deel uit van net iets minder dan 250.000 sessies per maand. Het e-magazine dompelt het doelpubliek onder in heel eigen ‘native’ digitale ervaring die toch het DNA van het gedrukte magazine volledig respecteert (en dit tegen extreem korte productiedeadlines en binnen strakke budgetten). Dit is een echte doorbraak in digitale publicaties.

De voordelen

De verscheidenheid aan artikels en recepten spreekt een uiterst breed publiek aan. Achtergrondverhalen over gebruikelijke producten worden afgewisseld met wereldkeuken voor avonturiers, plezante activiteiten voor de kids, wijnreviews voor wijnliefhebbers, snelle maaltijden voor drukbezette mensen, … Dit betekent dat iedereen wel zijn gading vindt en zijn voordeel kan doen met het magazine, wat dan natuurlijk weer positief uitpakt voor het merk Delhaize.

Delhaize biedt met groot succes unieke adverteermogelijkheden aan verspreid over verschillende media. De innovatieve e-formaten bundelen de kracht van het internet voor reclamedoeleinden. Behalve in het magazine kunnen adverteerders ook hun producten aanprijzen via de Delhaize nieuwsbrief of website. Deze multi-channelaanpak vergroot het effect van reclamecampagnes en maakt van het magazine een gegeerd marketinginstrument.

Online impact

Onze webstatistieken (hierboven) zeggen genoeg. Maar ook onze prestaties op sociale media zijn een goede maatstaf voor onze marktpositie. Facebook activiteit is vandaag de dag een belangrijke indicator voor de populariteit van een merk.

In augustus 2015 pakte de Delhaize Facebookpagina uit met 134.000 likes terwijl 2.700 mensen over Delhaize praten: informatie delen, check-ins, vermeldingen, … Delhaize steekt met kop en schouders uit boven zijn grootste concurrenten. Zo heeft Colruyt bijvoorbeeld maar 20.000 likes (en 162 mensen die erover praten) terwijl Carrefour Market Belgium 44.000 likes heeft (en 645 mensen die erover praten).

Lees ook ‘Meer dan 100 dankjewels in het Dankjewelmagazine voor Delhaize-collega’s’

Wil je op de hoogte blijven van de meest recente cases van onze leden? Schrijf je in voor de CUSTO nieuwsbrief!