Vijf straffe merkenpodcasts in de Benelux

4 juli 2022

Behoorlijk wat merken hebben intussen een eigen podcast, waarbij de kwaliteit erg wisselend is. Wij vroegen 5 contentmarketeers naar hun favoriete merkenpodcast.

1. Podcast van KLM: The Journey

“Een van de merken die als eerste met een eigen podcast kwamen. Ze slagen erin om je enkel met sound echt mee te nemen naar exotische locaties. Er zijn in de Benelux heel wat goede merkenpodcasts, maar als ik moet kiezen ga ik voor KLM.”

Jeroen Joosens, Managing Partner van OnlyHumans

Beluister de podcast van KLM  

2. Podcast van Decathlon: De ontsnapping

“Storytelling van een zeer hoog niveau, als je het mij – en de juryleden van Cannes Lions – vraagt. Het concept? De podcast volgt 6 (anonieme) veroordeelden uit de gevangenis van Oudenaarde. Zij vormen het eerste eCycling-team voor gedetineerden, en koersen samen met andere fietsers in een virtuele wereld. De podcastreeks volgt hun sportieve traject en gaat dieper in op hun persoonlijke verhaal. Ik vind ‘m ijzersterk, omdat sterke verhalen gekoppeld worden aan de merkbelofte van Decathlon: dat sport mensen kan bevrijden, overal en in elke situatie.”

Sam De Cock, CEO van Like Minds

Beluister de podcast van Decathlon

3. Podcast van Computer Club

“Begonnen als een podcast, maar intussen een merkenpodcast geworden. Computer Club is een wekelijkse podcast over technologie gemaakt door Thomas Smolders en Frederik De Bosschere. De twee vrienden slagen erin om elke week een boeiende podcast neer te zetten met vaste rubrieken zoals ‘Computerklas’: hierin delen ze elke week een weetje met hun ‘vrienden van de show’, een heuse community met lidmaatschap. De podcastmakers hangen er trouwens ook een contentluik aan. Ze hebben een vaste nieuwsbrief gekoppeld aan hun website. En een webshop. Computer Club is intussen dus een echt merk geworden.”

Pauline Lannoo, Content Strategist bij The Fat Lady

Beluister de podcast van Computer Club

4. Podcast van Rituals: The Art of Sleep

“Wie wil weten hoe podcasts evolueren, houd best het Nederlandse Airborne in de gaten. Zij maakten al heel wat pareltjes, onder andere een straffe reeks voor Rituals, waarin slaap centraal staat. Waarom? Rituals ziet het als zijn missie om mensen te helpen zoveel mogelijk kwalitatieve momenten in te bouwen in hun leven en slaap is een van die momenten. De reeks inspireert niet enkel, maar helpt je als luisteraar echt vooruit. Dat heb ik nog niet veel podcasts weten doen…”

Bart Lombaerts, Head of Content van SPYKE

Beluister de podcast van Rituals

5. Podcast van Delhaize: Delhaize en wijn – een uitzonderlijke blik in de kelder van de leeuw 

 

Delhaize en wijn – een uitzonderlijke blik in de kelder van de leeuw

“De podcast “Delhaize en wijn – een uitzonderlijke blik in de kelder van de leeuw” biedt naast een exclusieve kijk in de 100 jaar oude wijnbottelarij van Delhaize ook een aantal trends en weetjes. Waarom was champagne vroeger zoet en nu droog? Wat zijn fair trade wijnen, biowijnen of biodynamische wijnen? Hebben Vlamingen en Walen dezelfde voorkeur? Hoe zit het met Belgische wijnen? Hoe wordt wijn verfijnd? Waarom zijn er altijd wijnbeurzen in maart en september? Hoe koopt Delhaize wijnen in? Hoe vind je in de winkel jouw ideale wijn?”

Annick Laporte, Client Service Director bij Propaganda

Beluister de podcast van Delhaize

 

Wil je weten of podcasts iets voor jouw merk zijn?

Lees de ervaringen van adverteerders met podcasts

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.