1. We’re back!
Na twee coronajaren en evenveel virtuele of hybride edities ging Content Marketing World 2022 eindelijk terug fysiek door in Cleveland, Ohio. Dat zorgde voor een formidabel we’re back-gevoel bij de meer dan 2.000 aanwezigen. Hoewel een virtuele vorm bepaalde voordelen biedt – denk maar aan de verhoogde flexibiliteit – kan niets tippen aan een échte conferentie, aldus de Belgische en Nederlandse deelnemers die we spraken.
2. Serendipiteit
Online gebeurt er niets niet-gepland. Wanneer je daarentegen naar een fysiek congres gaat, maak je je agenda vrij en ben je samen met alle andere aanwezigen dedicated to time and space. Tussen de keynotes door krijg je de kans om onderling in gesprek te gaan en kunnen onverwachte maar bijzonder bruikbare inzichten ontstaan. Voor de meer ervaren content marketeers is dit trouwens hét moment om nieuwe inzichten op te doen.
3. De ideale snelcursus
Content Marketing World is de ultieme snelcursus voor de juniors en mediors onder de content marketeers om op twee dagen tijd een lawine aan kennis te vergaren. Hoewel men tijdens deze editie heel wat aandacht besteedde aan de adverteerderskant werden ook dit jaar veel van de vragen van alle contentmarketeers beantwoord. Daarnaast krijgen ze op zo’n evenement een spiegel voorgehouden en kunnen ze eventuele slechte gewoontes detecteren en elimineren. Een puntje van kritiek? Voor seniors viel er tijdens deze editie niet zoveel te rapen. Hangt het samen met de maturiteit die (voorlopig?) bereikt is?
4. Platform voor verdieping
Elk nadeel heeft z’n voordeel, zei Johan Cruijff ooit. Zeer ervaren content marketeers trekken ondertussen niet meer naar Content Marketing World om de kneepjes van het vak aan te leren. Zij gaan niet op zoek naar antwoorden, maar halen inspiratie uit de presentaties van de sprekers en de gesprekken – en eventuele onderlinge mini-debatten – tussendoor om tot nieuwe vragen te komen. Dat is belangrijk, want content marketing lijkt de pioniersfase voorbij en iedereen denkt na over de volgende stap.
5. Veel dollars nodig
Je blauw betalen aan een flets pintje of een matige fles wijn van 17 euro, ook dat zal de aanwezigen bijblijven. Wat is de VS duur geworden … Zo kennen de fysieke edities toch één nadeel.
Volg Frank Geerts, Bert Van Loon en AJ Huisman op sociale media