1. Céline Dept (NL/EN)
De cijfers die Céline Dept kan voorleggen, zijn om van te duizelen: 15,7 miljoen abonnees op YouTube (en nog eens 8 miljoen abonnees op het CEMI-kanaal dat ze samen met haar vriend Michiel Callebaut onderhoudt), 13,7 miljoen volgers op TikTok en 940.000 volgers op Instagram.
Ze raakte internationaal bekend met video’s over voetbal, wat zich duidelijk vertaalt in de merken die haar vandaag engageren. Zo werkt ze onder meer samen met voetbalgame EA FC, het voormalige FIFA. Via simpele weggeefacties, maar eveneens aan de hand van volwaardige contentproducties. Ook wanneer ze zich linkt aan een ander type merk, zoals Air Up, kiest ze graag voor een sportieve insteek.
2. Stien Edlund (NL/EN)
De content van Stien Edlund op TikTok (5,9 miljoen volgers), Instagram (278.000 volgers) en YouTube (179.000 abonnees) laat zich samenvatten onder de noemers reizen, mode, lifestyle en studeren. Vooral op haar TikTok- en Instagram-account passeren veel merken de revue, van Steve Madden en Narciso Rodriguez Parfums tot TUI Belgium.
Voor TUI post ze vaak gewoon reisfoto’s, maar soms gaat ze qua content nog een stapje verder. Bijvoorbeeld met een video over een Mexicaanse bezienswaardigheid. Een logische collab, want ook voorheen zette ze al heel wat reisvlogs online.
3. Oussama (NL/EN)
De gelijkenissen met Céline Dept zijn treffend: leuke voetbalcontent leverde ‘Oussifooty’ miljoenen fans (2,5 miljoen YouTube-abonnees, 4,7 miljoen TikTok-volgers en 598.000 Instagramvolgers), tal van ontmoetingen met topvoetballers én een samenwerking met EA FC op.
Met dank aan Nivea mocht hij langsgaan bij Real Madrid en ook een partnership met basketbalspel NBA2K bracht enkele sterren uit de sportwereld naar zijn socialemediakanalen. Een constante: ook wanneer hij zich linkt aan een merk, hecht Oussama veel belang aan sterke, relevante content.
4. David Rodriguez (FR/EN)
David Rodriguez geniet zowel op TikTok (8,5 miljoen volgers) als op Instagram (1,2 miljoen volgers) een miljoenenpubliek en heeft voorts 230.000 abonnees op YouTube en 46.000 op Twitch. Bij hem draait werkelijk alles om humor, zo ook de gesponsorde content die af en toe op zijn kanalen te zien is.
Klarna, Portezdeslentilles en Garnier. Het is maar een greep uit de merken waarmee hij reeds samenwerkte. Bedrijven of organisaties die openstaan voor zijn humor en bereid zijn hem carte blanche te geven, zijn aan het juiste adres bij David Rodriguez.
5. Timothy Tancré (NL/EN)
‘The Window Master’ Timothy Tancré bewijst dat een simpel concept soms extreem goed kan scoren op TikTok (5,9 miljoen volgers), YouTube (1,8 miljoen abonnees) en Instagram (114.000 volgers). Dat deze ramenwasser bekendstaat om in zeepsop getekende namen en logo’s, maakt de relevantie voor merken meteen duidelijk. KBC, Museum aan de Stroom, Spartan en Froyo Bear gingen reeds met hem in zee.
6. Ed People (FR/EN)
Op TikTok (2,2 miljoen volgers), YouTube (953.000 volgers) en Instagram (830.000 volgers) deelt Ed People vooral filmpjes waarin hij toevallige voorbijgangers vraagt of ze hem een dansje willen aanleren. Een moderne variant op feelgood-tv, en een uitstekende context om een merk, organisatie of evenement in te promoten. Dat begrepen ook Danspunt, het festival Francofolies de Spa en Brussels Airlines. De content sluit telkens mooi aan bij de video’s die de kijkers gewoon zijn. Dat komt de marketingresultaten alleen maar ten goede.
7. Aline Dessine (FR)
Illustratrice Aline Dessine maakte oorspronkelijk vooral video’s over voeding, zelfzorg en sport. Hoewel die topics nog steeds vaak aan bod komen op haar socialemediakanalen (TikTok: 2,4 miljoen volgers; Instagram: 616.000 volgers; YouTube: 616.000 abonnees), waagt ze zich tegenwoordig ook aan content over renoveren, tuinieren en gamen. Het ontbreekt daarbij zelden aan een streepje humor en een flinke dosis zelfspot.
Ze post regelmatig gesponsorde content als ambassadeur van sportvoedingmerk Bulk, maar stelt haar platformen ook ter beschikking van andere merken. Zo werkte ze samen met onder andere Tractive, Sisters Republic, een blog over groenten en fruit en NOWU, een medium over ecologie.
Hoe deze top 7 tot stand kwam
Deze top 7 is gebaseerd op de lijst van the most influential personalities on social media in Belgium die BeInfluence Europe en Favikon recent presenteerden. Die werd ontwikkeld door allerlei factoren samen te brengen, waarbij naast activiteit vooral populariteit over de verschillende socials heen een grote rol speelt.
- Kevin De Bruyne
- Thibaut Courtois
- Celine Dept
- Eden Hazard
- Angèle
- Stien Edlund
- Mehdi Amri
- Christopher A. Lobanzo
- Oussama
- Jean-Claude Van Damme
- David Rodriguez
- Stromae
- Romelu Lukaku
- Dimitri Vegas & Like Mike
- Lorenzo Serino
De kruin van de top 200 telt heel wat (ex-)voetballers en andere internationale wereldsterren. Om de ranking iets realistischer te maken voor merken die met influencer marketing aan de slag willen gaan, pasten we twee filters toe. Ten eerste mogen de creators hun hoge notering niet enkel te danken hebben aan hun offline populariteit, ook omdat die vaak gepaard gaat met allerlei vaste sponsorcontracten. Daarnaast moeten ze ook actief samenwerken met merken.
Ga voor een juiste match
Een groot deel van het publiek van heel wat topinfluencers situeert zich op TikTok en heeft niet de Belgische nationaliteit. Ideaal voor bedrijven die internationaal actief zijn, iets minder voor marketeers die zich uitsluitend op België richten. Hoe dan ook zijn bereikstatistieken in veel gevallen niet de juiste graadmeter, bijvoorbeeld voor nichemerken die idealiter op zoek gaan naar een influencer met een gelijkaardige doelgroep. Het is vooral belangrijk dat influencer en merk een juiste match vormen, los van het aantal volgers of views.