Alles wat je moet weten over TikTok in content marketing

28 juni 2023

TikTok heeft meer dan 3,5 miljoen Belgische gebruikers. Het platform biedt merken de kans om het kanaal in te zetten in hun contentmarketingstrategie. Dat komt met heel wat vragen en bijhorende uitdagingen. Hoog tijd voor antwoorden op de meest gestelde TikTok-vragen die de content marketeer heeft.

WAT IS TIKTOK?

Vanwaar is TikTok afkomstig?

TikTok is een Chinees sociaal medium dat 1,05 miljard gebruikers had in 2022. Het is daarmee het zesde grootste sociale medium wereldwijd.

Wie is eigenaar van TikTok?

Het in 2012 opgerichte ByteDance is eigenaar van TikTok. Het Chinese technologiebedrijf is onder meer gespecialiseerd in artificiële intelligentie en heeft nog verschillende andere platformen en apps in de portefeuille.

Wanneer werd TikTok opgericht?

De populaire Chinese voorloper van TikTok, Douyin, zag het levenslicht in 2016. In 2017 zette ByteDance met TikTok de stap naar de internationale markt, waarna het de app één jaar later samenvoegde met musical.ly. Zo brak TikTok door in de Verenigde Staten en wat later in de rest van de wereld.

Waarvoor is TikTok bedoeld?

TikTok bood oorspronkelijk een podium voor korte muziek-, dans- en playbackvideo’s, met een sterke nadruk op entertainment en trends, maar steeds vaker plaatsen gebruikers ook langere video’s en andere types content op het platform. Het verticale videoformaat en de automatische ‘loop’-functie (oneindige herhaling) zijn typische kenmerken van ‘een TikTok’.

Wat is de invloed van TikTok?

Het verticale videoformaat past perfect bij de smartphone en was dus al bijzonder populair, maar door TikTok raakte het nog meer ingeburgerd: om mee te surfen op het succes van de Chinese app, lanceerden platformen als YouTube en Instagram gelijkaardige toepassingen. Voorts is het opmerkelijk dat de trends en challenges die het medium zo typeren ook hun sporen nalaten in de offline wereld. TikTok bracht tevens enkele nieuwe (wereld)sterren voort.

Wat is de problematiek rond TikTok?

Privacy-issues, een verslavingsproblematiek, negatieve psychologische effecten, fysieke gevaren gelinkt aan onvoldoende gefilterde content: om verschillende redenen overwegen meerdere landen beperkingen op te leggen aan TikTok of de app zelfs volledig te bannen. Op tal van locaties gebeurde dat effectief, al dan niet tijdelijk.

TIKTOK-GEBRUIKERS IN BELGIE

Hoeveel TikTok-gebruikers zijn er in België?

Volgens statistieken van ByteDance telt België in 2023 3,52 miljoen volwassen TikTok-gebruikers. Het is onduidelijk in welke mate de vele minderjarigen die actief zijn op TikTok tot dat totaalcijfer behoren.

Welke Belg heeft de meeste volgers op TikTok?

Celine Dept, die voornamelijk uitpakt met content over voetbal, is de populairste Belgische TikTokker en heeft maar liefst 13 miljoen volgers. Ze werkt regelmatig samen met merken en organisaties.

Op zoek naar meer succcesvolle content creators die samenwerken met merken?

MERKEN OP TIKTOK

Waarom moeten merken op TikTok aanwezig zijn?

TikTok is populair en heeft een algoritme dat uitstekende engagementresultaten teweegbrengt. Mits ze de nodige creativiteit aan de dag leggen, kunnen bedrijven uit zowat alle sectoren TikTok-content creëren. Nu ook oudere leeftijdssegmenten de app hebben ontdekt, vinden de meeste merken minstens een deel van hun doelgroep op het platform. En aangezien het algoritme content centraal stelt en een exponentiële groeicurve zeer realistisch maakt, hebben ook nieuwe of kleinere spelers er mooie vooruitzichten.

Wat zijn de populairste merken op TikTok?

Tot het kransje merken met de meeste volgers op TikTok behoren vooral voetbalclubs, andere sportaccounts en mediagerelateerde bedrijven als Netflix en Fortnite. Heel wat merken hebben tientallen miljoenen volgers, maar de toppers onder de internationale content creators/influencers zijn nog populairder. Deze content creators zijn tegenwoordig ook een merk op zich.

Wat zijn de populairste Belgische merken op TikTok?

Naast de nationale voetbalclubs doen ook de Belgische accounts van grote internationale bedrijven als Universal Pictures en Xiaomi het erg goed in ons land. Een aantal lokale merken kan eveneens rekenen op een aanzienlijke fanbase, doorgaans in de vorm van enkele tienduizenden volgers. Denk maar aan Dreamland, Technopolis en Plopsa, en de stad Oostende.

5 opmerkelijke Belgische merkencases op TikTok

HOE TIKTOK INZETTEN IN CONTENT MARKETING (PAID)?

Hoe kun je adverteren op TikTok?

TikTok mag dan wel openstaan voor traditionele commerciële boodschappen, het zijn vooral de ‘native in-feed ads’ die goed presteren. Aangezien de meeste TikTok-gebruikers uit zijn op entertainment, creëer je idealiter advertenties met de allure van een typische TikTok. Het reclamebudget inzetten ter promotie van een kwalitatief eigen kanaal, is simpelweg het beste idee.

Hoe belangrijk zijn merken voor TikTok?

Hoeveel kost een ad op TikTok?

De prijs van een advertentie is relatief goedkoop in vergelijking met de andere sociale media, maar hangt steeds af van de gekozen campagne- en budgetformules (CPC, CPM, CPA, …). Op campagneniveau bedraagt het minimale dagelijkse budget 50 euro, op advertentiegroepniveau gaat het om minstens 20 euro per dag.

Zijn er targeting-mogelijkheden op TikTok?

TikTok heeft heel wat targeting-mogelijkheden in petto voor adverteerders: je kan targeten op basis van demografische kenmerken, zoektermen, hashtags, interesses, interacties… De gelijkenissen met het platform dat Meta aanbiedt om te adverteren op Facebook en Instagram zijn groot.

Kun je bestaande e-mailadressen uploaden en lookalikes maken op TikTok?

TikTok beschikt over een efficiënt lookalike audience-systeem, maar op dit moment is het nog niet mogelijk om hiervoor te vertrekken bij een lijst e-mailadressen.

Zijn er benchmarks voor TikTok?

RivalIQ maakt gewag van een engagement rate per volger van 5,7%. Veel meer benchmarks en cijfermateriaal vind je in het 2023 TikTok Benchmark Report van het social media analytics-bureau.

Welke KPI’s kun je inzetten op TikTok?

Click-trough rate en conversion rate zijn net als de CPC- en CPM-statistieken belangrijke KPI’s voor merken die meer willen doen dan louter aan hun imago werken. Naar bereik toe is het aantal impressies maar ook het aantal TikTok-gebruikers die niet afhaken voor het einde van een filmpje interessant. Overkoepelend is en blijft de engagement rate een goede indicator van de kwaliteit van een video. Welke KPI’s het meest relevant zijn voor jouw merk, hangt logischerwijs grotendeels af van de vastgelegde objectieven.

HOE TIKTOK INZETTEN IN CONTENT MARKETING (OWNED)?

Hoe werkt TikTok voor merken?

Tegen betaling content (laten) publiceren op het account van een influencer is een optie, maar vooral zelf de handen uit de mouwen steken is de boodschap. Door bij het registreren voor een zakelijk account te kiezen, krijg je immers toegang tot een reeks nuttige marketingtools. Denk maar aan het analytics-centrum, de advertentietool en de creatieve hub vol tips.

Hoe bouw je een eigen kanaal uit op TikTok?

Er bestaat geen vast succesrecept, maar het is alleszins noodzakelijk om de karakteristieken van TikTok te respecteren: korte video’s in een verticaal formaat, een hoog entertainmentgehalte, virale trends als rode draad… Videocontent van andere distributiekanalen zomaar recupereren, is dan ook een bijzonder slecht plan. Als merk op TikTok moet je net streven naar creativiteit en authenticiteit, binnen de grenzen van en in lijn met de kenmerken van het medium.

Hoe kun je als bedrijf succesvol zijn op TikTok?

Hoe edit je een TikTok-video?

TikTok beschikt over een eigen creator-tool om video’s te editen, maar content gecreëerd of geoptimaliseerd via gespecialiseerde videobewerkingssoftware oogt natuurlijk een stuk professioneler. Veel van de gekende programma’s bevatten nu ook de nodige tools om een TikTok te bewerken. Voor wie liever met de smartphone aan de slag gaat, is de app CapCut ideaal.

TRENDS OP TIKTOK

Hoe kun je zien welke video’s trending zijn op TikTok?

Even scrollen op de ‘For You Page’, en je ziet zo welke trends de ronde doen op TikTok. Daarbij is het wel belangrijk om te weten dat het algoritme aanbevelingen doet op basis van je kijkgedrag. Ook de populaire hashtags en geluiden, die overigens te raadplegen zijn in het Creative Centre van TikTok, kunnen je in de richting van trending video’s sturen. Er bestaan tevens enkele websites, zoals Later, die de trends voor jou opvolgen en regelmatig een actueel overzicht delen.

Hoe kun je zien welke geluiden trending zijn op TikTok?

Trending geluiden zijn dikwijls onlosmakelijk verbonden met trending video’s. Je kan ze echter ook apart bekijken, eigenhandig onder ‘Geluiden’ in het ‘Voor jou’-luik van het creatorscherm of in het Creative Centre van TikTok. Opgelet: in tegenstelling tot gewone gebruikers mogen merken alleen muziek voor niet-commercieel gebruik toevoegen aan hun content.

FORMATS OP TIKTOK

Welke formats zijn populair op TikTok?

Op voorwaarde dat de vorm compacter en de stijl snediger is, zijn de ook op YouTube geliefde tutorials ideaal voor merken die een bepaald product in de kijker willen zetten. Terwijl veel bedrijven in de vastgoedsector tegenwoordig uitpakken met walkthrough-video’s, zijn recepten en kooklessen geknipt voor spelers uit de voedingsindustrie. Entertainende filmpjes over en door de eigen werknemers doen het op hun beurt vaak goed over verschillende branches heen. Ook sommige trends kunnen beschouwd worden als formats, denk maar aan ‘Things That Just Make Sense’.

Zijn er al evergreen-formats op TikTok?

Tutorials en recepten kunnen hun relevantie jarenlang behouden. Net als informatieve of educatieve video’s, nog zo’n format dat het TikTok-kanaal van een merk via een combinatie van kennis en entertainment naar een hoger niveau kan tillen.

VIRAAL GAAN OP TIKTOK

Hoe ga je viraal op TikTok?

Merken die het platform door en door begrijpen, meestal na een periode van experimenteren, hebben een grotere kans om viraal te gaan. Op TikTok is dat trouwens relatief gemakkelijk, want het algoritme biedt ook kleinere accounts de kans op een snelle en brede distributie. Toch komt er steevast een enorme geluksfactor bij kijken. Voor wie over een welomlijnde (niche)doelgroep beschikt, hoeft viraal gaan natuurlijk niet per se een doel te zijn.

Hoe krijg je meer views op TikTok?

Engagement genereren is de boodschap. Creatieve, authentieke video’s met veel likes en commentaren scoren beter in het algoritme. Net als content die zo boeiend of entertainend is dat gebruikers het filmpje in kwestie talloze keren na elkaar laten afspelen.

Hoe krijg je meer volgers op TikTok?

Op TikTok kunnen accounts miljoenen views hebben en slechts enkele honderden volgers. Om het volgersaantal te doen toenemen, moet een video van een bijzonder hoog niveau zijn en de (impliciete) belofte bevatten dat er op het kanaal nog heel wat leuks te vinden is of zit aan te komen. Een tip: kwalitatieve content is quasi altijd efficiënter dan bedelen om volgers of likes.

WAAROM SAMENWERKEN MET TIKTOK-CREATORS?

Wat zijn content creators en influencers en waarom zijn ze belangrijk?

Net als op de andere socials bestaan er op TikTok verschillende types influencers. Sommige influencers, vaak mensen die ook buiten de sociale media om een grote populariteit genieten, houden het bij simpele, traditionele reclameboodschappen. Andere TikTok-gezichten zijn juist erg bedreven in het creëren van sterke video’s en dus ideale partners om de contentmarketingstrategie een extra touch te geven. Deze creators beheersen het platform tot in de puntjes, beschikken over de nodige credibiliteit en weten precies op welke content het publiek zit te wachten.

Wie zijn de populairste content creators die met merken samenwerken?

Content creators die niet open staan voor (sommige) commerciële opdrachten en vooral creatieve samenwerkingen, zijn dun gezaaid. Aarzel dus niet om aan te kloppen bij een creator die bij je merk past en hem of haar een voorstel te doen.

Hoe werk je als merk samen met een content creator?

Nadat je als merk een geschikte content creator hebt uitgekozen, is het vooral zaak om deze creatieveling voldoende vrijheid te verschaffen. Vooraf een paar richtlijnen meegeven en duidelijke afspraken maken is belangrijk, maar de creator moet altijd zichzelf kunnen zijn en de ruimte hebben om authentieke content te produceren die aanslaat bij het doelpubliek.

TIKTOK SEARCH

Wordt de zoekfunctie van TikTok veel gebruikt?

Zelfs bij Google weten ze het: steeds meer jonge internetgebruikers stellen hun vragen via TikTok. In lijn met de evolutie naar een veelzijdiger contentpalet, met ook veel informatieve video’s, groeit TikTok op die manier uit tot een nieuwe zoekmachine.

Hoe verhoudt TikTok search zich tot Google Search?

Hoewel de zoekfuncties van beide spelers best vergelijkbaar zijn qua achterliggende algoritmes, zijn er grote verschillen op vlak van output. Waar TikTok logischerwijs enkel video’s kan aanbevelen, levert een zoekopdracht op Google ook allerlei andere contenttypes op, en dan vooral een hele resem websites met tekstuele informatie.

Wat zijn de voordelen en nadelen van de zoekfunctie van TikTok?

Dat de zoekoutput van TikTok enkel filmpjes bevat, enkel TikTok-filmpjes bovendien, is een groot nadeel. Wat wel in het voordeel van TikTok spreekt, is de extra zoekfunctie op basis van hashtags. Wanneer een creator een relevante hashtag in de commentarensectie van een eigen video plaatst, zet het platform die om in een blauwe zoeklink die naar gerelateerde content leidt.

Hoe kun je zien welke zoektermen populair zijn op TikTok?

In het zoekveld verschijnen automatisch een aantal populaire zoekopdrachten. Wie uit is op meer diepgaande inzichten, kan bij tal van externe partijen terecht voor een tool die trending keywords opsnort. Zo zijn er bijvoorbeeld ToolXox en TikTokKeywords.com. Ideaal om inspiratie op te doen of een video(beschrijving) SEO-gewijs te optimaliseren.

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief