Een klein jaar is het ondertussen dat Klara Cornelis als Marketing Coördinator België aan de slag is bij isolatiespecialist Unilin Insulation. Haar eerste ‘echte’ job en een waarbij content marketing een van de belangrijkste taken is.
“Ik ben verantwoordelijk voor alle marketingtools en -kanalen in België”, verwoordt ze het zelf. “Enerzijds kan je het onderscheid maken tussen offline en online, anderzijds tussen productcommunicatie en content marketing. Online en content marketing nemen daarbij de grootste brok in beslag.”
Content marketing is geen keuze meer
Cornelis, die na haar Master Handelswetenschappen nog een postgraduaat Digitale Marketing volgde en daarvan gebruik maakte om stages bij Edgard & Cooper en Unilin Insulation te lopen, vindt dat content marketing in haar job alomtegenwoordig is. “In zoverre zelfs dat het moeilijk is om er een aandeel op te kleven. Het zit in alles verweven. En dat is maar goed ook: zowel online als offline moet je meerwaarde creëren, je moet specifiek en relevant zijn. Tegenwoordig kies je als marketingafdeling niet voor content marketing, je moet”, besluit ze.
Van case movies tot nieuwe site
Unilin Insulation, de isolatie-afdeling van Unilin Group, is actief in 12 Europese landen en hanteert een marketingaanpak die land per land gefinetuned is. In België bestaat die naast beurzen, klantenevents, opleidingen, maquettes en gadgets vooral uit eigen online kanalen. Naast de website (met blog) zijn er nieuwsbrieven, een sterke aanwezigheid op sociale media (organic en paid) en heel wat case movies.
“We proberen maandelijks op een werf waarbij een van onze producten gebruikt is, te gaan filmen”, zegt Klara Cornelis. “Daar kruipt heel wat werk in: je hebt het voorbereiden van de shooting, de montage, maar ook de copywriting van de tekst en het online plaatsen van al het materiaal op onze eigen website, op sociale media, in onze nieuwsbrief, …”
Daarnaast bereidt Unilin Insulation ook een nieuwe site voor, die tegen het jaareinde het licht moet zien. Tot slot bevat het online luik ook een gedeelte native advertising: in vakmedia, maar ook in media van partners, waaronder architectenvereniging NAV, publiceert de isolatiespecialist geregeld relevante artikels.
Strategische workshops interessant voor een nieuwkomer
Gezien de grote focus op online is het geen toeval dat Klara’s favoriete project van de afgelopen maanden ook digitaal is. “Enkele maanden na m’n start stelde ik voor om onze aanpak op sociale media onder de loep te nemen”, vertelt ze. “Deden we wel de juiste dingen? Maakten we de juiste content? Het mondde uit in een strategische oefening en een nieuwe aanpak. Zeker de workshops, waar bij we samen met onze partners alles tot in de details onder de loep namen, waren voor mij als relatieve nieuwkomer zeer interessant.”
Het grootste nadeel van content marketing vindt ze dat het zo tijdsintensief is. “Er komt heel wat bij kijken”, klinkt het. “Telkens is er heel wat research, moet je zaken aftoetsen bij de technische afdeling, … Dat onderschat ik nog steeds.” Daarnaast heeft ze het soms nog moeilijk met zich in te leven in de doelgroep, in het geval van Unilin Insulation aannemers en architecten. “Je moet soms je eigen gevoel aan de kant zetten om in te spelen op de noden van de doelgroep.”
Verdiep je in je doelgroep
Voor wie net start in content marketing heeft Klara Cornelis nog twee tips: “Ten eerste raad ik nieuwkomers aan om van hun eerste maanden gebruik te maken om zich te verdiepen in de materie van het bedrijf, maar vooral in de doelgroep. Exact weten waar die mee bezig is, geeft je zoveel voorsprong… Ten tweede zorg je best voor een plan. Wanneer dat er is, hou je enerzijds de businesslogica voor ogen, maar gaat het anderzijds zoveel gemakkelijker om contentideëen te bedenken en uit te voeren.”
Klara Cornelis
Marketing Coördinator bij Unilin Insulation